McLaren-coureur Lando Norris heeft de Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. Het was de eerste overwinning voor McLaren in Zandvoort sinds 1985. Achter Norris kwamen Max Verstappen en Charles Leclerc als tweede en derde over de streep.
Verstappen nam de leiding in de wedstrijd over van polesitter Norris in de eerste bocht. Een droomstart voor thuishield Verstappen, maar dat was een heel ander verhaal voor Norris. De Brit heeft namelijk nog nooit na de eerste ronde aan de leiding gereden nadat hij vanaf pole position aan een race begon. Ook de Dutch Grand Prix op Zandvoort haalde Norris dus niet van die miserabele statistiek af.
Naarmate de race vorderde, wist Verstappen zijn gat vooraan het veld uit te breiden. Echter, Norris kon de Nederlander goed volgen en het gat bleef lange tijd gelijk op iets meer dan 1 seconde. In ronde 17 kwam daar verandering in, want toen zat Norris in de versnellingsbak van Verstappen. Een ronde later zou Norris de leiding zelfs overnemen van Verstappen. Per ronde zou Norris vanaf dat moment flink wat uitlopen op Verstappen. De Brit had zijn fout tijdens de start dus goedgemaakt na achttien rondes.
Eerste pitstops van de race
Achter de twee koplopers kwamen de twee toekomstige Ferrari-teamgenoten Charles Leclerc en Lewis Hamilton gestaag naar voren. De beide coureurs maakten als eerste een pitstop, waarna ook George Russell een ronde later volgde. Door zijn eerdere stop kwam Leclerc voor Russell terug de baan op. Enkele rondes later maakte Verstappen zijn eerste stop van de race. De Nederlander maakte de switch naar de harde band. Een ronde later zou Norris zijn Nederlandse rivaal kopiëren en ook zijn eerste stop van de race maken. Net zoals Verstappen switchte ook Norris naar de harde band.
Piastri zorgt voor stress bij Ferrari (en Red Bull)
Rond de veertigste ronde van de race kwam Piastri eindelijk naar voren. De jonge Australiër had namelijk al het hele weekend veel snelheid, maar wist geen gebruik te maken van zijn snelle McLaren-bolide. Uiteindelijk wist Piastri echter zijn sas te vinden. Snel maakte hij gehakt van Russell en zette hij de achtervolging in op Leclerc en Verstappen. Piastri wist zich echter geen weg langs de Ferrari-bolide van Leclerc te banen en daarmee was dus ook Verstappens tweede plek veilig.
Vraagtekens rondom Mercedes
Met nog zestien rondes te gaan, besloot Russell een tweede stop te maken. Die beslissing zorgde voor vraagtekens bij F1 TV-commentator Jolyon Palmer, aangezien de Brit flink wat tijd moest goedmaken op de coureurs voor hem om zijn tweede pitstop te laten werken. Het lukte de Brit uiteindelijk niet om naar voren te komen na zijn tweede stop en dus lijkt er meer aan de hand te zijn geweest achter de schermen bij Mercedes. Mogelijk zag het team een probleem bij de eerste set banden van Russell en besloot het team om hem daarna naar binnen te halen.
Wat doet de WK-stand?
Voor de leider in de wedstrijd maakte Russells extra stop niets uit. Uiteindelijk was het Norris die de Grand Prix van Nederland op zijn naam wist te schrijven. Met de snelste raceronde kwam hij voor Verstappen en Leclerc over de streep. Door zijn extra punt voor de snelste raceronde staat Norris nu 70 punten achter Verstappen in het rijderskampioenschap.
Ook in het constructeurskampioenschap is McLaren flink dichterbij gekomen aan Red Bull. Bekijk de gehele bijgewerkte WK-stand via deze link.
Volledige uitslag Grand Prix Nederland
Bekijk hieronder de volledige uitslag van de Grand Prix van Nederland:
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties