F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Singapore 2025

Max Verstappen in Singapore in VT2
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Singapore 2025

Max Verstappen in Singapore in VT2
Red Bull Content Pool

Na de eerste vrije training voor de Grand Prix van Singapore was het tijd voor de belangrijkste trainingssessie van het weekend. De coureurs hebben tijdens VT2 de kans om hun auto's te testen in de meest representatieve omstandigheden, aangezien de kwalificatie en de race ook verreden zullen worden onder kunstlicht, terwijl VT1 en VT3 overdag plaatsvinden.

En hoewel de eerste training qua omstandigheden wellicht niet helemaal gelijk is aan de omstandigheden in de kwalificatie en de race, was het voor de teams toch een goede manier om uit te vogelen of zij dit weekend competitief zijn of niet. Vooral bij Red Bull Racing is men daar benieuwd naar, aangezien het een zeer belangrijk weekend kan worden voor Max Verstappen.

Als de Nederlander in Singapore goed presteert, wat hem de laatste jaren telkens niet lukt omdat de Red Bull-auto's niet lekker gaan op het Marina Bay Street Circuit, kan dat een positief gevolg hebben voor zijn titelkansen in 2025. En in VT1 werd direct duidelijk dat zijn auto [met wat updates] er een stuk beter voorstaat dan bijvoorbeeld vorig seizoen, gezien het feit dat Verstappen de openingssessie als derde eindigde, vóór de McLaren-coureurs.

Alleen Fernando Alonso en Charles Leclerc waren sneller dan Verstappen in de eerste training, waarbij het vooral belangrijk was om te zien dat de RB21 vrij stabiel leek te liggen - wat in 2024 nog onmogelijk was om te denken. In de tweede training kwam Max ook direct naar buiten, samen met de rest van het veld, om verder te onderzoeken of zijn auto dit weekend een kans heeft om de overwinning mee naar Milton Keynes te nemen.

Sessie stilgelegd

Aan het begin van VT2 kwamen de coureurs massaal naar buiten op de medium banden, om weer even in vorm te komen. Tijdens de eerste runs bleek de McLaren weer helemaal terug in zijn sas te zijn, waarbij Oscar Piastri en Lando Norris snelste rondes met elkaar wisselden. Ook Fernando Alonso in de Aston Martin ging door met waar hij gebleven was - met een harde band vooraan meestrijden, waarbij ook Williams en Ferrari sterk voor de dag kwamen.

Max Verstappen moest op de mediums wat meer ruimte laten aan de McLarens, met een achterstand van meer dan zes tienden op Oscar Piastri. En de Limburger had ook geen kans om dichterbij te komen op de mediums, aangezien de sessie al snel werd stilgelegd na een crash van George Russell.

De Mercedes-coureur crashte in de zestiende bocht en plantte zijn voorvleugel in de bandenstapel, waarna hij de auto zelf nog terug kon rijden naar de pitstraat. Echter kreeg hij in de garage te horen dat zijn W16 niet terug de baan op zou komen, wat ervoor zorgt dat Russell belangrijke testtijd zal missen.

Ook zijn concurrenten hebben tien minuten verloren aan trainingstijd, aangezien de bandenstapel gerepareerd moest worden door de marshals. Hierdoor kwam bijna iedereen na de onderbreking naar buiten op de zachte banden, gezien het feit dat er ook nog raceruns verreden moesten worden.

Wéér een rode vlag

Na de rode vlag voor de crash van George Russell werd de sessie weer vrijgegeven. Echter duurde het niet lang voor er weer met een rode vlag werd gezwaaid. Dit keer was het Liam Lawson die zorgde voor een onderbreking - door zijn Racing Bulls-bolide in de één-na-laatste bocht in de muur te plaatsen. De Nieuw-Zeelander heeft zichzelf hiermee geen plezier gedaan, aangezien zijn zitje wellicht onder druk komt te staan met de komst van Alex Dunne naar Red Bull...

En nadat het circuit was opgeruimd, was het tijd voor het volgende incident. In de pitstraat raakten Lando Norris en Charles Leclerc elkaar, wat na de sessie onderzocht gaat worden door de FIA. De voorvleugel van Norris raakte hierdoor beschadigd, waarna deze vervangen moest worden. Uiteindelijk konden de coureurs nog een paar minuten wat snelle tijden neerzetten, waarin er een paar muren geschaafd werden.

Oscar Piastri eindigde VT2 op P1, met Isack Hadjar (!) en Max Verstappen achter zich. P2 en P3 eindigden binnen anderhalve tiende van Piastri, waarna Fernando Alonso volgde. Lando Norris kwam niet verder dan de vijfde stek, die niet heel blij klonk over de radio.

Het zorgde voor de volgende uitslag:

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties