Na de belangrijke eerste vrije training voor de Grand Prix van Hongarije, het weekend waarin Red Bull Racing een grote update heeft meegenomen, hebben de teams zich nu gefocust op de langere runs in VT2. Tijdens de eerste trainingssessie van het weekend bleek de update van Red Bull te doen wat ze ervan hadden verwacht, waardoor het nu vooral ging om het afstellen van de auto.
Maar aan het begin van VT2 vond er een apart moment plaats. Sergio Pérez, teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull, heeft dit weekend niet de laatste update meegekregen, maar wist in zijn eerste run op de medium banden een geweldige tijd neer te zetten. De Mexicaan, die dus met een 'oude' versie van de RB20 rondreed, was in de eerste ronde van iedere coureur meer dan twee tienden sneller dan de Mercedessen. Max Verstappen was zelfs meer dan een halve seconde langzamer dan Pérez, wat deels te maken kon hebben met een remprobleem.
Over de radio liet Verstappen in zijn eerste snelle ronde weten dat zijn remmen niet naar behoren werkte. Het onderdeel dat zorgde voor zijn uitvalbeurt in Australië 'beet' niet bij het ingaan van de bochten, waardoor de Nederlander wat snelheid tekort kwam ten opzichte van Pérez. Maar de ronde van Checo was nog altijd erg indrukwekkend, zeker gezien het feit dat hij dat deed met een auto die minder up to date is dan de bolide van zijn teamgenoot.
Lees ook
Helmut Marko en Sergio Pérez spreken elkaar volledig tegen over mogelijk ontslag: 'Contract is niets waard'
Max Verstappen geeft update over zichtproblemen na harde crash in Silverstone
Rode vlag door Charles Leclerc
Na iets meer dan een kwartier in de tweede vrije training maakte Charles Leclerc een harde klapper bij het uitkomen van bocht vier, waarbij zijn Ferrari met hoge snelheid in de vangrail knalde. Het was een groot wonder dat alle wielen nog op de auto zaten na de crash, gezien de impact van de klap. Er was schade aan de voorvleugel en de achtervleugel, maar op het eerste gezicht was de SF-24 voor de rest ongedeerd. Al zal Ferrari goed moeten kijken of de versnellingsbak niet aan gort is gereden door de Monegask.
De rode vlag-situatie duurde een flinke tijd, aangezien de vangrail hard werd geraakt door Leclerc en deze hersteld moest worden door de FIA. Dit kost wat tijd, waardoor de andere teams en coureurs minder tijd hadden om de auto's te testen in VT2.
Sein weer op groen
Na bijna twintig minuten onder de rode vlag-situatie ging het sein weer op groen aan het einde van de pitstraat, waardoor de coureurs naar buiten kwamen op de zachte banden. Op het rode rubber bleek de McLaren, net als in de vorige zeven races, ontzettend snel te zijn. Lando Norris ging op zijn softs meer dan een halve seconde sneller dan de Mercedessen en ook Max Verstappen kon niet in de buurt komen van de tijd van Norris. De Nederlander kwam uiteindelijk tweeënhalve tiende tekort ten opzichte van de Brit, die wederom als favoriet de rest van het weekend in gaat.
Toen alle coureurs hun snelle rondes neer hadden gezet, was het tijd voor de lange runs in VT2. Bij Red Bull Racing duurde het erg lang voor Verstappen en Pérez naar buiten kwamen, terwijl ook Oscar Piastri een flinke tijd in de garage stond. Dit omdat de Australiër in bocht 4 schade had opgelopen aan zijn vloer.
Uitslag tweede vrije training
FP2 CLASSIFICATION 🏁
— Formula 1 (@F1) July 19, 2024
Lando leads the way, Perez finds pace again and a stellar lap sees Magnussen in the top six 👏#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/UrFyi3dMIM
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties