Ook de tweede vrije training voor de Grand Prix van Mexico is inmiddels verreden. Net als in de eerste sessie, waarin George Russell de snelste tijd reed en Max Verstappens training vooral werd gekenmerkt door de problemen aan zijn RB20, was VT2 ook niet heel representatief. Was dat in VT1 vanwege de afwezigheid van meerdere coureurs, door de rookie test, kwam dat in VT2 door de Pirelli-test.
Bandenleverancier Pirelli heeft meerdere testcompounds voor het 2025 Formule 1-seizoen meegenomen naar Mexico en tijdens de tweede vrije training mochten de teams deze banden testen. Echter wil Pirelli 'geheim' houden met welke compounds de coureurs rijden, waardoor er werd gereden met banden zonder gekleurde wangen. Dit zorgt ervoor dat het voor het publiek lastig in te schatten is wie snelle tijden reed en wie niet.
Wie in het begin in ieder geval niet snel was, was Max Verstappen. De Nederlander had, net als in VT1, problemen met zijn krachtbron. In zijn eerste ronden in de sessie klaagde hij direct over het gevoel in zijn bolide, waarna hij naar binnen moest om het probleem te laten onderzoeken. Gelukkig voor Verstappen kostte hem dat niet al te veel trainingstijd, aangezien George Russell vlak hierna hard in de muur klapte.
Russell crasht hard
Net als tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten ging George Russell hard in de muur, nu in Mexico. In bocht acht verloor de Brit de controle over het stuur, waarna zijn Mercedes W15 hard richting de barrière vloog. Dit zorgde voor een rode vlag-situatie, die even duurde, omdat deze bandenstapel gerepareerd moest worden door de marshals op het circuit.
Lees ook
Helmut Marko haalt uit en beschuldigt McLaren van het opzettelijk veroorzaken van problemen
Lando Norris beschuldigt Max Verstappen van veroorzaken crashes: 'Als ik niks doe, dan...'
Problemen bij Verstappen
Na een stop van meer dan twintig minuten gingen iets na 16:35 de lichten weer op groen in de pitstraat. Velen kwamen direct naar buiten, omdat de teams en coureurs veel tijd verloren hadden door de crash van George Russell. Alleen Russell [logischerwijs] en Alex Albon bleven binnen. De Thai maakte in VT1 namelijk zijn eigen crash mee, toen hij samen met Oliver Bearman van de baan schoot, waarna Williams een lange tijd bezig was om zijn auto te repareren. Geen lekker begin voor Albon dus, die sinds de komst van Franco Colapinto hoe dan ook niet lekker in zijn vel lijkt te zitten.
Maar voor Max Verstappen was het ook geen fijne herstart van de sessie. De Red Bull-coureur kwam wederom dezelfde problemen tegen in zijn bolide en werd gevraagd de RB20 terug in de garage te zetten. Direct stapte Verstappen uit, wat het einde van zijn sessie betekende. In een weekend waarin hij goed moet scoren om zijn kampioenschap veilig te stellen, kan hij zulke problemen niet gebruiken...
Tijden niet representatief
Na de 'uitvalbeurt' van Max Verstappen heeft de rest van het veld haar rondjes in alle rust kunnen rijden. Echter waren de tijden, zoals vooraf al voorspeld, niet heel representatief, wegens de Pirelli-bandentest. Voor de buitenwereld was het onmogelijk om te weten op welke banden de coureurs reden, waardoor wellicht niet iedereen dezelfde banden onder zijn auto had, tijdens het rijden van de snelste tijd.
Echter is het, door VT1 en VT2 naast elkaar te leggen wel duidelijk dat Ferrari sterk is dit weekend, aangezien Carlos Sainz ook deze sessie weer als snelste afsloot, vlak voor McLaren-coureur Oscar Piastri en Yuki Tsunoda, die net als in de eerste sessie ontzettend hard ging. Lando Norris eindigde op de vijfde positie, achter Charles Leclerc, terwijl titelrivaal Max Verstappen dus zonder tijd de sessie afsloot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties