Ferrari-baas Mattia Binotto vond het vreemd dat Mercedes een nieuw ontwerp voor hun spiegels meenamen naar Bahrein. Op de spiegelsteunen zaten namelijk verschillende flappen, die aerodynamisch voordeel geven aan de coureurs. Volgens Binotto was dit verboden, waarna hij dit ook aankaartte bij de FIA, maar die zagen niks illegaals aan de Mercedes W13.
De regels omtrent spiegels en andere onderdelen die aan het bodywork vastzitten zijn als volgt: 'onderdelen die niet op het bodywork zitten mogen slechts aerodynamisch voordeel geven als dit bijkomstig is aan de hoofdfunctie'. De flappen die Mercedes op haar spiegelsteunen heeft geplakt, geeft aerodynamisch voordeel, maar is geen bijkomstig effect. Het is op de auto geplaatst in de hoop dat het meer downforce op zou leveren.
Maar de FIA trekt zich niets aan van de opmerking van Mattia Binotto. De Italiaan meende dat de FIA geen reden had om haar standpunt aan te passen en enig aerodynamisch voordeel aan zou moeten pakken. Toch heeft het motorsportorgaan besloten om dit niet te doen. Mercedes mag de spiegelsteunen gewoon gebruiken in Bahrein.
De kans dat andere teams nu ook gaan beginnen met het ontwerpen van hun eigen 'monsterspiegels' is groot. Volgens Mercedes-ontwerpers hebben zij de regels 'iets breder geïnterpreteerd', wat door de FIA goed werd gekeurd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties