F1 Nieuws

Honda geeft update over de motor van Max Verstappen

Honda geeft update over de motor van Max Verstappen
F1 Nieuws

Honda geeft update over de motor van Max Verstappen

Honda geeft update over de motor van Max Verstappen

De crash van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië kan wel eens grotere gevolgen hebben voor de Nederlander dan alleen het verlies van de 25 punten zondag. Zijn RB16B knalde met een impact van 51G in de muur bij Copse Corner, waarna te zien was dat er weinig over was van de Red Bull. Ook de Honda-motor heeft een flinke klap te verwerken gekregen.

Vooral dat laatste zou desastreus kunnen zijn voor het kampioenschap. Formule 1-coureurs mogen namelijk slechts drie motoren gebruiken dit seizoen, voor ze een gridstraf krijgen. Max Verstappen heeft, sinds de Grand Prix van Frankrijk, de tweede Honda-krachtbron in zijn Red Bull liggen. De derde motor zal waarschijnlijk pas in Italië of Rusland geïntroduceerd worden.

Maar als blijkt dat de Honda-motor van Verstappen de harde klap op Silverstone niet heeft overleefd, moet Red Bull die derde motor al vanaf de Grand Prix van Hongarije gaan gebruiken. Dat zou betekenen dat de Nederlander later in het jaar een vierde motor moet inschrijven en dus een gridstraf aan zijn broek krijgt.

Honda geeft update

Hoewel de klap dus ontzettend hard was en er van het chassis van Max niet veel over was, zijn de eerste geluiden vanuit Honda positief te noemen. Toyoharu Tanabe, technisch directeur van Honda F1, laat weten dat de eerste onderzoeken uitwijzen dat de schade minder groot is dan verwacht. Voor de zekerheid wordt de gehele krachtbron de komende week grondig onderzocht in Japan.

"Toen ik de eerste beelden zag van de auto die werd opgetakeld, dacht ik dat er erg veel kapot zou zijn. Maar de schade lijkt minder heftig dan we in eerste instantie hadden verwacht. Al kunnen we dat niet helemaal zeker stellen, aangezien je niet alle schade kan zien als de motor in de auto ligt", zo laat Tanabe weten aan Motorsport.com.

"We zullen de motor terugsturen naar het HRD (Honda Research & Development) in Sakura, om alles goed te onderzoeken voor we een keuze maken", aldus de Japanner.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties