Pirelli legt de schuld van de klapbanden stiekem toch bij de teams

Afgelopen dinsdag heeft Pirelli haar onderzoek naar de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll in Azerbeidzjan afgerond. Volgens de Italiaanse bandenfabrikant was er geen fout in het design van de banden en klapten de banden ook niet door vuil op het asfalt. Pirelli kwam met een vaag persbericht waarin er eigenlijk geen schuldige werd aangewezen.

“De oorzaak van de klapbanden bij Aston Martin en Red Bull zijn duidelijk achterhaalbaar. In beide gevallen was er een breuk te vinden in de omtrek van de binnenwang, wat teruggeleid kan worden naar de omstandigheden waaraan de banden in de race worden onderworpen. De geëiste start parameters (minimale bandenspanning en maximale bandenwarmer temperatuur) zijn aangehouden door de teams”, zo luidde de uitkomst van het onderzoek van Pirelli.

Bij de teams, de kenners en de fans riep dit alleen nog maar méér vragen op dan dat het antwoorden gaf. Als zowel Pirelli als de teams niet verantwoordelijk zijn voor de klapband, wie dan wel?

Pirelli legt schuld stiekem bij de teams

Maar na het eerste statement van Pirelli blijkt dat de bandenleverancier wel degelijk een schuldige lijkt te hebben gevonden: de teams. Vanaf de Grand Prix van Frankrijk gaat de fabrikant meer tests invoeren, samen met de FIA, waarbij de teams beter gecontroleerd kunnen worden.

Deze tests moeten zorgen dat de minimale bandenspanning aangehouden wordt en dat de teams onder de maximale temperatuur blijven van de bandenwarmers. Pirelli gaat vanaf nu ieder weekend een willekeurig een aantal sets banden in beslag nemen na een sessie, waarbij er gecontroleerd wordt of de teams zich aan de minimum bandendruk gehouden hebben.

Net binnen

Max Verstappen neemt deel aan 24 uur van Spa-Francorchamps

Formule 1-coureur Max Verstappen zal vanmiddag deelnemen aan de virtuele 24 uur van Spa-Francorchamps. Met zijn teamgenoten van Team Redline probeert de Nederlander zijn...

Horner nog steeds kwaad om juichen én opmerkingen Mercedes

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is nog altijd niet te spreken over Mercedes, na het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Groot-Brittannië....

Schade voor Red Bull Racing valt veel groter uit dan gedacht

Helmut Marko, adviseur van Red Bull, liet afgelopen week weten dat Red Bull Racing een schade had van 750.000 euro aan de RB16B van...

Nico Rosberg reageert op incident tussen Verstappen en Hamilton

Voormalig Mercedes-coureur én Formule 1-wereldkampioen van 2016, Nico Rosberg, heeft voor het eerst gereageerd op het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in...

Max Verstappen reageert op taxi-grap: ‘Ik vreesde voor mijn leven’

Max Verstappen werd, voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, voor de gek gehouden door Red Bull Racing en Channel 4. Steve Jones, presentator bij...