Mercedes heeft 'pech' dat ze alleen het constructeurskampioenschap gewonnen hebben in 2021. Naast het feit dat ze niet kunnen pronken met een achtste wereldtitel voor Lewis Hamilton, levert het ook nog eens problemen op in de Mercedes-fabriek.
Het probleem voor Mercedes is de onlangs ingevoerde regel omtrent het gebruik van de windtunnel. Op hetzelfde moment dat het budgetplafond is ingevoerd (begin 2021), is ook de regelgeving bij de windtunnels aangescherpt. Dit is gedaan om het gat tussen de topteams en de kleinere teams te dichten.
Door de nieuwe regel hebben de grotere teams, die hoger eindigen in het kampioenschap voor constructeurs, minder tijd te besteden in de windtunnel. Per jaar mag er 400 uur getest worden in de tunnel, maar de nummer één - Mercedes in dit geval - mag mag 70% van deze 400 uur besteden in de windtunnel. Dit komt uit op maximaal 280 uur.
Red Bull krijgt meer tijd
Aangezien Red Bull Racing op de tweede plaats is geëindigd in het kampioenschap voor constructeurs, krijgt het team van Max Verstappen meer tijd in de windtunnel. Elke plek naar onder in de ranglijst betekent 5% extra tijd in de windtunnel. Red Bull Racing mag in 2022 dus 300 uur gebruik maken van de testtunnel, 20 uur meer dan concurrent Mercedes.
Per plek komt er 5% bij, waardoor Haas - die in 2021 op de laatste plek is geëindigd - dit jaar 115% van de 400 uur mag doorbrengen in de windtunnel. Zij mogen dus 460 uur gebruiken, bijna 200 uur meer dan nummer één Mercedes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties