Michael Schumacher

Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher werd op 3 januari 1969 geboren in de Duitse stad Hürth, dat gelegen is in het West-Duitse Noordrijn-Westfalen. Michael Schumacher kwam uit een normaal gezin en een normale familie en begon al op vierjarige leeftijd in de kartsport. Al snel werd de Duitser lid van de lokale kartclub. Twee jaar later had Michael Schumacher zijn eerste kartkampioenschap gewonnen.

Tweede baan

Om Michael Schumacher verder te laten groeien in de racerij, nam zijn vader een tweede baan, terwijl zijn moeder aan de slag ging in de kantine van de lokale kartbaan in Kerpen. Uiteindelijk kreeg Michael Schumacher ook steun van een lokale ondernemer om zijn loopbaan voort te zetten.

In Duitsland moet een jonge coureur minimaal veertien jaar oud zijn om een kartlicentie te mogen hebben. Om op twaalfjarige leeftijd toch deel te mogen nemen aan kartraces in Duitsland, nam Michael Schumacher een licentie uit Luxemburg.

(Internationaal) kartsucces

Na flinke successen in Duitsland en een baan als monteur bij het kartteam van Adolf Neubert, maakte Michael Schumacher in 1996 de overstap naar de internationale kartracerij, waar hij onder meer de Monaco Kart Cup op zijn naam schreef.

Tussendoor maakte Michael Schumacher ook al zijn debuut in de formulewagens. Aanvankelijk in de Formule Ford, maar later ook in de Formule 3. In 1990 won Michael Schumacher in die klasse het Duitse nationale kampioenschap.

Mercedes-Benz

In 1990 werd Michael Schumacher opgenomen in et opleidingsprogramma van Mercedes-Benz en begon hij in het World Sportscar Championship. Na een uiterst succesvolle carrière in dat kampioenschap was het in 1991 tijd voor een nieuwe stap in de carrière van Michael Schumacher: de Formule 1.

Eerste Grand Prix in F1

Bij het team van Jordan maakte Michael Schumacher tijdens de Grand Prix van België op het circuit van Spa-Francorchamps zijn debuut. Bij het Ierse team verving Michael Schumacher Bertrand Jean Gachot, die vastzat in de gevangenis.

In de kwalificatie voor de wedstrijd op Spa zette Michael Schumacher zijn Jordan 191 op een knappe zevende plaats, terwijl hij de baan maar nauwelijks had verkend en ook maar anderhalve dag had getest in de befaamde Jordan 191. In de race viel Michael Schumacher echter uit in de eerste ronde met een probleem aan zijn koppeling.

Benetton

Hoewel Michael Schumacher een contract had met Jordan voor het restant van het 1991-seizoen na de Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps, zou de Duitser het seizoen afmaken bij het team van Benetton, waar hij tot en met 1995 zou rijden. Met name in de laatste twee seizoenen van zijn samenwerking met Benetton behaalde Michael Schumacher grote successen.

Tussen 1991 en 1993 wist Michael Schumacher flink wat punten te verzamelen voor het team van Benetton, alsook podiumplaatsen en overwinningen. Dat terwijl Michael Schumacher het moest opnemen tegen coureurs als Ayrton Senna, Nigel Mansell, Damon Hill en de aartsvijand van Ayrton Senna, Alain Prost.

In 1994, het jaar waarin onder meer Ayrton Senna kwam te overlijden en de Braziliaan werd vervangen door Hill, behaalde Michael Schumacher zijn eerste van vele wereldtitels.

Finale Adelaide

Dit na een nog altijd uiterst controversiële seizoenfinale tijdens de Grand Prix van Adelaide waarbij Michael Schumacher zijn rivaal Damon Hill enkele bochten na de eerste bocht een tik verkocht, waardoor Hill de race net zoals Michael Schumacher zelf moest staken. Een jaar later behaalde Michael Schumacher zijn tweede wereldtitel, waarna het tijd was voor een nieuw avontuur.

Overstap naar Ferrari

Bij het team van Ferrari maakte Michael Schumacher in 1996 zijn debuut. Michael Schumacher kreeg een tweejarig contract bij de Italiaanse renstal ter waarde van maar liefst 60 miljoen dollar.

In de winter van 1996 reed Michael Schumacher zijn eerste meters in een oude auto van Ferrari, de wagen van 1995, en was hij twee seconden sneller dan de twee vaste coureurs van het team in 1995, Jean Alesi en Gerhard Berger.

GP Spanje

In 1996 behaalde Michael Schumacher samen met Ferrari de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Michael Schumacher zelf werd derde in het rijdersklassement.

Dat was een knappe prestatie, aangezien Michael Schumacher in zeven van de zestien races niet over de finish kwam door de grote problemen van de Formule 1-auto van Ferrari. Zijn meest befaamde overwinning was die in Barcelona, waar Michael Schumacher nagenoeg het hele veld oprolde tijdens een regenrace.

Gevecht met Villeneuve in Jerez

In 1997 kreeg Michael Schumacher het aan de stok met Jacques Villeneuve. De twee kemphanen vochten bijna nooit met elkaar op de baan en stonden ook nooit samen op het podium, maar vochten toch allebei om het kampioenschap.

Na een uiterst controversiële seizoensfinale in Jerez, waarbij Schumacher Villeneuve van de baan probeerde te rijden, trok niet Michael Schumacher, maar Villeneuve uiteindelijk aan het langste eind. Uiteindelijk werd Michael Schumacher gediskwalificeerd uit het 1997-seizoen door de FIA vanwege zijn actie in Jerez.

Mika Häkkinen

Ook in 1998 en 1999 kwam Michael Schumacher enorm dicht bij een wereldtitel in de buurt, maar twee keer moest de Duitser zijn meerdere erkennen in de Fin Mika Häkkinen. Een jaar later, in 2000, zou de gok van Michael Schumacher om over te stappen naar Ferrari echter zijn vruchten afwerpen.

Michael Schumacher werd tussen 2000 en 2004 namelijk vijf keer achter elkaar wereldkampioen. In 2000, het jaar waarin hij zijn eerste titel pakte met Ferrari, werd het kampioenschap pas beslist in de voorlaatste Grand Prix van het seizoen.

Opperste dominantie

Waar er in 2000 nog iets van spanning was, was dit in 2001 compleet verdwenen. Michael Schumacher was namelijk oppermachtig met Ferrari en won zijn vierde kampioenschap in de Formule 1 met nog vier Grand Prix te gaan, een record destijds.

Na zijn vierde kwam zijn vijfde titel, want ook in 2002 was Ferrari het team to beat en wist Michael Schumacher opnieuw een wereldtitel aan zijn palmares toe te voegen. Ferrari won dat seizoen vijftien van de zeventien Grand Prix. Anders dan een jaar eerder won Michael Schumacher de titel met nog zes Grand Prix te gaan.

In 2003 en 2004 werd Michael Schumacher opnieuw wereldkampioen met het team van Ferrari. In 2004 wist de Duitser maar liefst dertien van de achttien Grand Prix in het seizoen te winnen. In 2005 kwam er echter verandering in de dominantie van Ferrari en Michael Schumacher.

Nieuwe regelgeving

Vanaf 2005 moesten banden namelijk een hele race mee kunnen gaan en teams met Bridgestone-banden waren hierdoor in het nadeel, dus ook Michael Schumacher en Ferrari. De regel werd gedeeltelijk in het leven geroepen om een einde te maken aan de dominantie van Michael Schumacher en Ferrari en de sport spannender te maken.

In 2005 vocht Ferrari-coureur Michael Schumacher een befaamde strijd uit met de uiteindelijke kampioen van dat jaar, Fernando Alonso, op het circuit van Imola, in Italië. Daarbij trok Alonso aan het langste eind door zijn Renault-auto enorm breed te maken en als winnaar over de streep te komen. Michael Schumacher behaalde wel het podium.

De enige overwinning van Michael Schumacher in 2005 kwam er tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Bij de start van de Grand Prix stonden er slechts zes auto's op de grid vanwege een veiligheidsprobleem waar de teams niet uitkwamen. Uiteindelijk sloot Michael Schumacher het seizoen af als derde, met dus maar één Grand Prix-overwinning en kwam er een einde aan zijn dominantie.

2006 was het laatste seizoen van Michael Schumacher bij Ferrari. Opnieuw won Michael Schumacher niet de titel, maar ging het kampioenschap naar de nieuwe generatie, Alonso. Hoewel Michael Schumacher dicht bij een kampioenschap in de buurt kwam in 2006, zorgde autopech ervoor dat Alonso met de wereldtitel naar huis ging.

Michael Schumacher sloot zijn avontuur bij Ferrari af met maar liefst 31 records, waaronder de meeste kampioenstitels (7), opeenvolgende titels (5), raceoverwinningen (91), opeenvolgende overwinningen (7, 2004) en de meeste overwinningen met één team (72, Ferrari).

Rol bij Ferrari

Na het einde van zijn loopbaan als coureur ging Schumacher vanaf 2007 bij Ferrari aan de slag als adviseur van Ferrari en Jean Todt en kreeg hij een vinger in de pap wat betreft het selecteren en scouten van nieuwe coureurs. Ook testte Schumacher voor Ferrari op het circuit van Jerez.

Het racen hield daar echter niet op bij Michael Schumacher, want in 2008 nam Michael Schumacher deel aan wedstrijden in de IDM Superbike Series. Ook kwam Michael Schumacher in 2009 heel erg dicht bij een Formule 1-rentree in de buurt toen toenmalig Ferrari-coureur Felipe Massa hevig geblesseerd raakte tijdens de Grand Prix van Hongarije.

Uiteindelijk mocht Michael Schumacher echter niet invallen voor Massa van een drietal teams, waaronder Red Bull en het toenmalige Toro Rosso. Dit terwijl Ferrari al hard in de weer was om Michael Schumacher klaar te stomen voor een debuut in de Ferrari-auto van dat jaar, de F60.

Comeback

Een jaar later, in 2010, kwam de comeback van Michael Schumacher er echter wel van. Zijn fans waren door het dolle heen. Bij het gloednieuwe team van Mercedes, dat Brawn GP had overgenomen, werd Michael Schumacher de teamgenoot van Nico Rosberg.

In zijn eerste seizoen sinds 2006 finishte Schumacher het kampioenschap als negende met 72 punten achter zijn naam. Het was de eerste keer sinds 1991 dat Schumacher een seizoen in de Formule 1 afsloot zonder een overwinning, poleposition, podiumplaats of snelste ronde.

In 2011 keerde Schumacher terug bij Mercedes en finishte hij het seizoen als achtste met 76 punten. Tijdens de Japanse Grand Prix reed Schumacher drie rondes aan de leiding, waarmee hij voor het eerst sinds 2006 weer eens aan de leiding van een Formule 1-wedstrijd had gereden.

Tijdens de eerste wedstrijd van het 2012-seizoen in Australië, kwalificeerde Schumacher zich als vierde, maar tijdens de wedstrijd in Australië viel hij uit. In de races die volgden scoorde Schumacher wel punten.

In Monaco kwam er het hoogtepunt uit zijn terugkeer in de Formule 1 bij Mercedes, want Schumacher klokte pole position tijdens de kwalificatie. Door zijn gridstraf van een race eerder in Spanje vanwege een aanvaring met Bruno Senna, begon Schumacher de race echter als zesde. Het einde van de race haalde hij niet en Schumacher viel uit vanaf een zevende plaats.

Tijdens de wedstrijd in Valencia keerde Schumacher terug naar het Formule 1-podium, het laatste podium uit zijn carrière in de Formule 1. Bij Mercedes werd Schumacher later in het seizoen vervangen door Lewis Hamilton, waarna Schumacher later pas aankondigde dat hij zou stoppen in de Formule 1.

Schumacher zei bij zijn afscheid: "Er waren momenten in de afgelopen maanden dat ik geen zin had om me met de Formule 1 bezig te houden of me voor te bereiden op de volgende Grand Prix."

Schumacher sloot zijn carrière in de Formule 1 af met 91 overwinningen, 155 podiumplaatsen en 68 polepositions, allemaal een record destijds. Jaren later werden de record van Schumacher allemaal uit de boeken gereden door Lewis Hamilton.

Ski-ongeluk

Een jaar na zijn afscheid uit de Formule 1 kreeg Schumacher een groot ski ongeluk in het dorp Meribel in de Alpen van Frankrijk. Schumacher besloot samen met zijn zoon Mick off-piste te gaan, maar kwam daar na een val terecht op een rots met zijn hoofd en liep hersenletsel op. Dat terwijl Schumacher een helm op zijn hoofd droeg. Naar verluidt zou Schumacher zijn gestorven aan de gevolgen van zijn ski-ongeval als hij geen helm had gedragen.

Na het ski ongeluk werd de man uit Hürth per helikopter naar een ziekenhuis in Frankrijk gebracht, waar hij een tweetal operaties onderging. Na de operatie voor het ski ongeluk werd de Duitser in een coma gebracht, waar hij in 2014 langzaam maar zeker uit kwam.

In juni van 2014 verliet hij het ziekenhuis in Frankrijk en werd hij van Frankrijk overgebracht naar Zwitserland om verder te revalideren. Later werd hij overgebracht naar zijn eigen huis in Zwitserland om verder te revalideren van zijn ski-ongeval.

Sindsdien is er maar weinig informatie over de toestand van de zevenvoudig wereldkampioen na zijn ski-ongeval naar buiten gekomen, al hebben meerder berichten een somber beeld geschetst over hoe de gezondheidstoestand van Der Schumi eruit ziet na zijn ski-ongeval.