Bij Red Bull Racing is men van mening dat McLaren niet volgens de regels speelt, in het 2024 Formule 1-seizoen. De achtervleugel op de MCL38, die in Azerbeidzjan op hevige kritiek kon rekenen, heeft ook de Red Bull-fabriek in Milton Keynes bereikt, waar ze een duidelijk oordeel hebben over het onderdeel.
Volgens de BBC heeft Red Bull een klacht ingediend bij de FIA, waarin ze van mening waren dat de achtervleugel van McLaren niet volgens de regels werd gebruikt, net als ze dat met de voorvleugel dachten. Echter ging het bestuursorgaan daar niet in mee, aangezien ze de achtervleugel als 'legaal' beschouwden. De FIA heeft op donderdag wel een statement naar buiten gebracht, waarin ze duidelijk maakten dat ze de komende tijd de beelden uit Azerbeidzjan nauwkeurig gaan bestuderen en daaruit een beslissing gaan nemen over de legaliteit van het onderdeel.
Maar binnen Red Bull Racing is die beslissing allang genomen en het oordeel vanuit Milton Keynes is duidelijk: McLaren heeft zich niet aan de regels gehouden. Dat maken Max Verstappen en Sergio Pérez duidelijk in Singapore, waar aankomend weekend het Formule 1-circus actief is. Vooral Pérez was erg vocaal over het vernieuwde onderdeel op de McLaren-bolide, waarbij hij de volledige auto zelfs 'illegaal' noemde.
"Het is duidelijk dat hij buiten het reglement valt. Het is een illegale auto! Maar het lijkt erop dat het is toegestaan. Ik ben erg verbaasd", zei Pérez op de mediadag in Singapore.
Lees ook
Christian Horner laat Max Verstappen schrikken door opmerkingen over Gianpiero Lambiase
Max Verstappen weet wat er schortte aan afstelling RB20 in Azerbeidzjan
Max Verstappen kijkt naar FIA
Red Bull-teamgenoot Max Verstappen is op zijn beurt iets minder vocaal, maar weet alsnog zeker dat er naar gekeken moet worden door de FIA. Hij heeft in ieder geval met eigen ogen gezien dat het onderdeel meer beweegt dan mag worden verwacht van een achtervleugel.
"Ik heb de beelden gezien, dat is de mooie kant van sociale media, toch? Iedereen heeft de video klaar en dan wordt er natuurlijk veel gediscussieerd. Het is vrij duidelijk dat het op snelheid doorbuigt. Slim of niet, het is aan de FIA om te beslissen of het legaal is. Baku was niet de eerste keer dat het werd gebruikt. Het is belangrijk dat er duidelijkheid komt, niet alleen over de achtervleugel, maar ook over de voorvleugel, over wat is toegestaan, hoeveel mag hij buigen? We moeten het gewoon van onze kant afwachten."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties