Alles wat er mis kon gaan tijdens de Grand Prix van Bahrein, ging ook mis voor Max Verstappen. De Red Bull-coureur had een auto die niet naar behoren werkte, waarna hij op banden werd gezet die geen grip gaven en tot overmaat van ramp gingen zijn pitstops ook nog eens verkeerd. Tweemaal stond hij langer stil dan gepland, door twee verschillende problemen.
Tijdens de eerste pitstop ging de bandenwissel bij Verstappen in principe vlekkeloos. De Nederlander moest zijn zachte banden afstaan, waarmee hij de race was begonnen en werd op de harde banden gezet. Dit lukte de pitcrew van Red Bull redelijk snel, maar door een probleem met de software bleef het 'stoplicht' voor de auto van Verstappen op rood staan.
Normaliter betekent dat dat er een auto in de fast lane rijdt, waardoor een auto moet blijven wachten. Echter was dat dit keer niet het geval, aangezien er simpelweg een probleem was met het stoplicht zelf. Verstappen verloor hierdoor meer dan twee seconden, maar kreeg later in de race een nóg slechtere pitstop te verwerken.
Verstappen verliest zes seconden in totaal
Bij zijn tweede geplande stop, waarbij hij de harde banden weer inleverde voor de mediums, was er niet alleen een probleem met het stoplicht, ook de pitcrew deed hun werk niet naar behoren. Rechtsvoor wist het team de band niet van de RB21 van Verstappen af te krijgen, waardoor hij dit keer zelfs vier seconden verloor ten opzichte van een normale pitstop. Red Bull-baas Christian Horner moet dan ook toegeven dat alles fout liep wat er fout kón gaan.
"Vanaf het begin van de race ging het niet zoals wij wilden. We worstelden dit weekend met twee problemen: een remprobleem en een probleem met de onbalans. Wanneer je deze problemen hebt, komt ook de bandenslijtage meer naar voren", begint de Brit. "Bovendien hadden we een verschrikkelijke dag met een probleem in de pitstraat dat een probleem met het stoplicht veroorzaakte."
Maar de CEO van Red Bull Racing komt daarna met een bizarre opmerking. Waar Max Verstappen - logischerwijs - kwaad was op de tweede pitstop, die nóg slechter was dan de eerste, ziet Horner dat heel anders. Naast het probleem met het stoplicht ging voor de rest alles goed bij de stops...
"De pitstops zelf waren eigenlijk best goed, maar de elektrische problemen hadden zeker invloed op onze race."
Lees ook
'McLaren loopt gevaar om coureur kwijt te raken aan ander Formule 1-team'
Max Verstappen waarschuwt fans voor volgend raceweekend: 'Als je dat bent...'
Maximaal haalbare
Volgens Horner was de P6 van Max Verstappen, welke hij binnen wist te slepen door in de laatste ronde voorbij te gaan aan Pierre Gasly, dan ook het maximaal haalbare. Meer zat er echt niet in voor het Oostenrijkse team dit weekend.
"Dat Max ondanks de uitdagingen die we hebben gehad P6 heeft weten te pakken en de achterstand op Lando dit weekend heeft weten te beperken, is het beste waar we op hadden kunnen hopen."
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties