Red Bull-teambaas Christian Horner heeft in gesprek met Motorsport.com een update gegeven over het Red Bull Ford Powertrains-motorproject voor 2026. Volgens Horner is Red Bull op de goede weg, maar is het "onvermijdelijk" dat er "pijn op de korte termijn" zal zijn.
Vanaf 2026 zal Red Bull met een eigen krachtbron op de grid te vinden zijn. Het team heeft honderden engineers van andere teams aangenomen om het project tot een succes te maken én heeft flink wat geld uitgegeven om een gloednieuwe motorfabriek uit de grond te stampen.
Samen met autofabrikant Ford zal er een steile leercurve zijn voor Red Bull. Fabrikanten als Mercedes, Ferrari en Honda hebben immers jaren aan ervaring als het gaat om het bouwen van een Formule 1-krachtbron. Red Bull komt op dat gebied pas net kijken.
Lees ook
Mogelijke reden voor terugval Red Bull blootgelegd: 'Komt het omdat ze dat niet hebben gedaan?'
Onthuld: de ware reden voor het vertrek van Adrian Newey bij Red Bull
Sergio Pérez waarschuwt nieuwkomer: 'Dat zou zijn carrière in gevaar brengen'
Horner geeft update over Red Bull-motorproject
Ondanks dat denkt Horner dat het motorproject een succes zal worden. Echter, ook Horner ziet in dat er mogelijk complicaties zullen zijn in 2026 als het gaat om de snelheid van de motor. Het is volgens Horner namelijk lastig om alle neuzen dezelfde kat op te krijgen.
"Het is verreweg onze grootste uitdaging. We hebben een startend bedrijf opgezet, op agressieve wijze 600 mensen aangenomen, een fabriek gebouwd, het proces in gang gezet en een groep mensen bij elkaar gebracht om te werken binnen een Red Bull-cultuur die zo succesvol is geweest aan de chassiszijde", trapt Horner af in gesprek met Motorsport.com.
"Natuurlijk zijn velen afkomstig van andere teams, concurrenten en toeleveranciers in de F1, en dat is een enorme onderneming om 600 mensen en al je processen, je toeleveringsketen, alles op elkaar af te stemmen om in '26 twee teams te kunnen leveren. We hebben ook het voordeel van een geweldige partner in Ford Motor Company en die relatie werkt erg goed", gaat de teambaas verder.
"Maar het is onvermijdelijk dat er pijn op de korte termijn zal zijn, maar op de lange termijn is er de winst dat we alles onder één dak hebben met ingenieurs. We hebben al het voordeel en het verschil gezien van het feit dat chassis- en motortechnici in wezen naast elkaar zitten nu we de '26-motor beginnen te integreren in de '26-auto", aldus de Brit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties