De organisatie van het Circuit of the Americas, dat beter bekend staat als 'COTA', heeft enkele grote wijzigingen doorgevoerd voor de aankomende editie van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Dit na klachten van onder meer Max Verstappen.
Onlangs werd bekend dat de circuitorganisatie van de baan in het Amerikaanse Austin grote delen van het circuit van een nieuwe laag asfalt heeft voorzien. Dit moet de coureurs helpen met het navigeren van de hobbels op de baan in Texas.
Lees ook
Voormalig Red Bull-coureur: 'Max Verstappen moet zich zorgen maken'
Fernando Alonso komt met opmerkelijke theorie voor F1-fenomeen: 'Het probleem is...'
Circuit onder handen genomen
Echter, samen met de vernieuwingen aan het asfalt heeft de circuitorganisatie nog meerdere wijzigingen doorgevoerd aan het befaamde COTA. Afgelopen seizoen waren er namelijk een hoop klachten over de beruchte track limits en om dergelijke situaties voor de editie van dit jaar te voorkomen, heeft de organisatie van het Circuit of the Americas de bermen van enkele bochten met anderhalve meter versmald en vervangen met grasstroken. Dit is gebeurd in bocht zes, dertien, veertien en vijftien. Daarnaast zijn er camera's op "strategische plekken" toegevoegd om de track limits beter in de gaten te houden gedurende het raceweekend.
Verder zijn er veranderingen doorgevoerd aan de exit van bocht elf. Voorheen lagen daar de bekende 'turtle bumps', maar voor de race van dit seizoen zijn die verdwenen en is er plaats gemaakt voor 'nepgrindbakken', iets wat eerder ook in Zandvoort te zien was in bocht dertien. Tenslotte zijn er verbeteringen doorgevoerd om de drainage van water op sommige plekken te verbeteren.
Lees ook
F1-kampioen noemt reden voor terugval Red Bull: 'Toen ging het mis...'
Video: Red Bull deelt prachtige beelden van Formule 1-roadtrip door Scandinavië
Veranderingen na klachten van Verstappen
Circuitvoorzitter Bobby Epstein is in gesprek met Motorsport.com enorm te spreken over de veranderingen op het Circuit of the Americas. Echter, volgens Epstein waren er enkele problemen met het doorvoeren van de wijzigingen. Er rijden immers twee grote klassen op COTA: de Formule 1 en de MotoGP.
"Er zijn flink wat gebieden waar het moeilijk is (om veranderingen door te voeren, red.), want als je MotoGP en F1 op hetzelfde circuit laat rijden, wil de ene klasse grind, terwijl de ander dat niet wil. Je kunt niet beide hebben en je kunt niet in de baan gaan lopen snijden, grind toevoegen en het terugdraaien in de hoop dat het waterdicht blijft wanneer je daar klei onder hebt", trapt Epstein af.
"Er zijn daarom uitdagingen van beide kanten. Een deel van de baan was al bijna twaalf jaar oud, dus het werd wel tijd. Ik weet dat Max (Verstappen, red.) de baan afgelopen seizoen een behoorlijk slechte beoordeling gaf. Ik hoop dat we nu iets positiefs zullen horen van hem. Ik weet zeker dat we gaan horen: 'Het is alsof het een nieuw circuit is. Het is fantastisch'", aldus Epstein.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties