De Formule 1-testdagen in 2026 zullen flink op de schop gaan, zo heeft Motorsport.com vernomen. Waar er in de afgelopen jaren steeds drie testdagen werden verreden, zullen dat er aankomend jaar een stuk meer worden en ook zal er op een ander circuit worden getest aankomend jaar.
Waar er in 2022 nog zes dagen lang werd getest op de circuits van Barcelona en Bahrein, is er sinds 2023 enkel en alleen een driedaagse test afgewerkt op het Bahrain International Circuit. Aankomend jaar zal dat echter veranderen, want volgens Motorsport.com zal er aankomend jaar net zoals in 2022 het geval was op twee verschillende circuits worden getest, namelijk die van Barcelona en Bahrein.
Lees ook
Technisch directeur Red Bull laat zich uit over 'riskant' onderdeel op McLaren-auto
RB21 van Max Verstappen heeft minder potentie, meent Red Bull-topman
'Red Bull en Max Verstappen geschokt door gedrag RB21'
F1-organisatie voert grote verandering door voor aankomend seizoen
Op het Circuit de Barcelona-Catalunya zal er tussen 26 en 30 januari worden getest, waarbij teams allemaal drie dagen mogen uitkiezen om binnen een vijfdaagse periode hun nieuwe bolides uit te testen. De wijziging is volgens Motorsport.com doorgevoerd om de teams meer vrijheid te geven in de momenten waarop zij hun nieuwe auto's willen testen. Denk daarbij aan veranderende weersomstandigheden of technische problemen met de hagelnieuwe bolides.
Na de testdagen op het circuit van Barcelona zal de Formule 1-karavaan tussen 12 en 14 februari, twee weken later, opnieuw de kans krijgen om de nieuwe auto's uit te testen tijdens een driedaagse test op het circuit van Bahrein. Vervolgens is er vier dagen daarna, tussen 18 en 20 februari, opnieuw een driedaagse test gepland voor de teams en coureurs, opnieuw op het circuit van Bahrein.
Flink meer testtijd voor teams en rijders in 2026
Dat houdt in dat de teams en coureurs aankomend seizoen maar liefst negen dagen de tijd krijgen om hun nieuwe auto's uit te testen, drie keer zoveel als in de afgelopen paar seizoenen het geval was.
Het is uiteraard ook niet gek dat de teams zoveel extra testtijd krijgen van de Formule 1-organisatie en de FIA. In 2026 ondergaat de Formule 1 immers een van de grootste veranderingen die de sport ooit gezien heeft. Zowel het motor- als het chassisreglement zal immers op de schop gaan, met flink kleinere, smallere en lichtere auto's.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties