Aankomend weekend zal Ferrari minder hard lopen op de rechte stukken dan het deed tijdens de Grand Prix van Italië. Op Monza heeft Ferrari de krachtbron maximaal open gegooid, maar dat is niet voor langere tijd houdbaar.
Als er een kans was om een race te winnen voor Ferrari in 2023, was het in Italië. Het team uit Maranello komt in de bochten vaak tekort ten opzichte van Red Bull Racing, Aston Martin, Mercedes en McLaren, maar op de rechte stukken gaat de SF-23 als een speer. Met de vele rechte stukken op Monza leek het circuit de ideale plek voor een overwinning van Ferrari.
Tijdens de kwalificatie bleek dat inderdaad geen gekke gedachte, aangezien Carlos Sainz de pole-position behaalde en Charles Leclerc zich als derde kwalificeerde, vlak achter Max Verstappen. In de race kon Sainz Verstappen ook lang achter zich houden, maar de Red Bull bleek uiteindelijk beter met de banden om te gaan.
Alles uit de motor geperst
De Red Bull RB19 van Max Verstappen wist uiteindelijk te winnen doordat de Ferrari van Sainz door zijn hoeven zakte, maar op de rechte stukken wist Verstappen er niet langsop te komen. Volgens Helmut Marko kwam dat door een keuze van Ferrari.
De Italianen hebben de motoren helemaal uitgeperst, tot en met de laatste pk. Dit om een zo goed mogelijk resultaat te behalen voor de uitzinnige Tifosi. Maar volgens de Red Bull-adviseur gaat dit ze later in het jaar opbreken én kunnen Sainz en Leclerc dit weekend al minder pk's gebruiken dan in Monza.
"We wisten dat Ferrari alles op alles zou zetten in Monza. Ze gingen tot het maximum en persten de laatste pk's uit de motor. Maar we weten ook dat de motor daar later onder gaat lijden. In tegenstelling tot hen hebben wij een universele auto", begint Marko bij ServusTV.
Nadat Verstappen lange tijd achter Sainz vastzat, wist hij uiteindelijk langszij te komen. Maar Marko was alsnog verbaasd hoelang de Nederlander tegen de achterkant van de Ferrari aan moest kijken.
"We wisten dat het krap zou worden en verloren de moed niet, maar we waren toch verrast dat we Ferrari in het begin niet konden bijhouden. Max moest anders rijden, zijn strategie veranderen en gewoon geduld hebben. De Max van vier of vijf jaar geleden zou dat geduld niet hebben gehad."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties