F1 Nieuws

Ferrari-teambaas onder druk nadat coureurs hem tegenspreken

Ferrari-teambaas onder druk nadat coureurs hem tegenspreken
Ferrari F1 Media
F1 Nieuws

Ferrari-teambaas onder druk nadat coureurs hem tegenspreken

Ferrari-teambaas onder druk nadat coureurs hem tegenspreken
Ferrari F1 Media

Fred Vasseur en zijn coureurs zitten niet helemaal op één lijn. Na de Grand Prix van Bahrein spraken Carlos Sainz en Charles Leclerc hun zorgen uit over de snelheid van de Ferrari SF-23 en de hoge bandendegradatie. Volgens Leclerc was hij in de race een seconde per ronde langzamer dan Max Verstappen, terwijl de Monegask ook nog eens op nieuwere banden startte.

Maar volgens Fred Vasseur was er niets aan de hand. De Fransman, die het stokje afgelopen winter overnam van Mattia Binotto, sprak van een fout in de set-up van de auto, waardoor Ferrari zo langzaam was in Bahrein. Vasseur was van mening dat een auto niet zó snel kan zijn in de kwalificatie (Ferrari zat Red Bull op de hielen, zo sprak Vasseur) en dan niet kan racen op zondag. Daarnaast zag Vasseur dat Leclerc in zijn eerste stint net zo snel was als Verstappen.

The Race heeft de cijfers van afgelopen weekend erbij gepakt, om te kijken of Vasseur inderdaad gelijk had. Wat blijkt: de Ferrari-teambaas zat er compleet naast. Ferrari was inderdaad redelijk competitief in de kwalificatie, maar moest alsnog toezien hoe Charles Leclerc bijna drie tienden moest inleveren op Max Verstappen, weliswaar met slechts één run in Q3. Maar Ferrari moest de laatste run wel laten schieten, omdat ze wisten dat ze op een gelijke set banden niet konden winnen van Red Bull in de race.

Racepace dramatisch

Dan wordt de racepace erbij gehaald. Waar Vasseur zegt dat Leclerc en Verstappen in de eerste stint dezelfde tijden reden, laten de cijfers een heel ander beeld zien. Leclerc verloor voor de eerste pitstops gemiddeld 0,682 seconde per ronde op Max Verstappen. Dit terwijl Leclerc op nieuwe banden begon en Verstappen gebruikt rubber had.

Volgens Carlos Sainz en Charles Leclerc heeft dat vooral te maken met de slijtage van de banden, wat bij Ferrari veel hoger is dan bij de teams om hun heen. Fred Vasseur is van mening dat het ligt aan de set-up van de auto en het niks te maken heeft met het concept van de SF-23.

Duidelijk is in ieder geval dat de coureurs en de gloednieuwe teambaas van Ferrari niet op één lijn zitten als het gaat om de prestaties van de auto. Wellicht dat de Grand Prix van Saoedi-Arabië een wat duidelijker beeld geeft voor het team uit Maranello.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties