De FIA heeft het er maar druk mee in Brazilië. Naast het onderzoek naar Lando Norris, George Russell, Yuki Tsunoda en Liam Lawson voor het wegrijden van de grid, terwijl de start was uitgesteld, hebben de stewards zich ook moeten buigen over een incident omtrent Mercedes. Het Duitse team zou namelijk op de grid de bandenspanning van hun auto's hebben aangepast.
Nadat de start werd uitgesteld, omdat Lance Stroll zijn Aston Martin in het grind vast had gereden, mocht alle teams terug de grid op. De bandenwarmers gingen weer over de banden heen en sommige coureurs raakten weer in gesprek met hun engineers. Wat echter niet is toegestaan, is het aanpassen van de auto, omdat deze in parc fermé zat - welke ingaat bij de start van de kwalificatie.
Bij Mercedes had men dat toch gedaan. Volgens de wedstrijdleiding had het team uit Brackley de bandenspanning op de auto's van Lewis Hamilton en George Russell aangepast, een ware no-go in de Formule 1-wereld. Op de feed van Sky Sports werd zelfs geopperd dat Mercedes wellicht gediskwalificeerd kon worden, na deze overtreding. Maar dat is het team van Toto Wolff bespaard gebleven, zo werd duidelijk uit de uitslag van de stewards, aangaande dit onderzoek.
Lees ook
Nico Hülkenberg noemt Max Verstappen beste coureur aller tijden op Instagram
Lando Norris draait 180 graden en komt met bericht aan Max Verstappen op social media
Boete voor Mercedes
Het Mercedes Formule 1-team heeft slechts tweemaal een boete van 5.000 euro ontvangen, voor het veranderen van de bandenspanning op de grid, waarmee ze goed lijken weg te komen. Volgens de stewards waren er verzachtende omstandigheden, omdat het door alle commotie nogal onduidelijk was wat wel en wat niet mocht, waardoor ze het team het voordeel van de twijfel geven.
"De toegangspoort tot de grid werd niet onmiddellijk geopend. De FIA accepteerde dat het gezien deze korte termijn extreem moeilijk, zo niet onmogelijk, was voor de teams om de procedure te volgen die wordt voorgeschreven in de technische richtlijn", zo schrijven de stewards in hun oordeel.
Daarnaast was de bandenspanning ná de aanpassing niet zodanig veranderd dat er een straf nodig was, meent de FIA: "De aangepaste bandenspanning was binnen de toegestane parameters van de FIA."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties