Bij McLaren was Lando Norris er zeker van dat zijn team geen aanpassingen hoefde te doen aan de auto, nadat de FIA een technical directive had geïntroduceerd in China. De teams kregen te horen dat de achtervleugels vanaf dit weekend nóg strenger gecontroleerd zouden worden, nadat in Australië bleek dat sommige teams het niet zo nauw namen met de regels vanuit de FIA.
In 2024 kwam McLaren in Azerbeidzjan met een mini-DRS op de proppen, waarbij de DRS-flap op de achtervleugel boven de 270 kilometer per uur wat omhoog kwam te staan, wat ervoor zorgde dat de snelheid op het rechte stuk beter was normaliter het geval zou zijn. Onder de 270 kilometer per uur sloot de DRS-flap zich weer, waardoor Norris en Piastri de maximale downforce hadden in de bochten.
Naast het feit dat de mini-DRS zorgde voor een betere topsnelheid, kon McLaren ook een grotere achtervleugel rijden, waarmee ze meer downforce hadden en dus beter op de banden konden letten. Direct zag de FIA dat dit niet de bedoeling was en dus maakten zij dit design illegaal. Ook werd de test op de achtervleugel strenger voor het 2025 F1-seizoen.
Nieuwe tests
De slot gap [het gat tussen het hoofdvlak van de achtervleugel en de DRS-flap] mocht een maximale opening hebben van 2 mm, in Australië. Aan de hand van camera's keek de FIA of de teams zich hier ook daadwerkelijk aan hielden, maar al snel bleken een aantal teams het niet zo nauw te nemen met de nieuw regels. Hierdoor reageerde de FIA adequaat en introduceerden zij een nieuwe test voor de GP van China, waar de opening van de slot gap nog maar 0,75 mm mag zijn. Tijdens het volgende raceweekend zal dat zelf vermindert worden tot 0,5 mm.
FIA-directeur Nikolas Tombazis heeft nu laten weten waarom die strengere tests zijn ingevoerd. Het bestuursorgaan had namelijk het gevoel dat zij in de maling werden genomen door een aantal teams, waardoor ze voor eens en altijd lieten zien dat ze niet kunnen sollen met de FIA.
"Als we het hebben over de flexibiliteit van de vleugels, wordt er altijd een beetje de spot gedreven. De teams weten goed dat ze zeer stijve vleugels moeten maken en voor dit jaar hebben we besloten om restrictiever te zijn voor de voorvleugel, met enkele veranderingen die komen voor de GP van Spanje, en nu ook voor de achtervleugel."
"Het was meteen duidelijk dat de maatregelen die voor dit jaar zijn genomen voor de achtervleugel onvoldoende waren. Dus op deze manier, om te voorkomen dat we er zoveel races over moeten discussiëren, hebben we besloten om doortastend te zijn en hebben we deze verandering al vanaf dit weekend doorgevoerd", begint de Griek.
Lees ook
Manager Sergio Pérez geeft nieuwe, bijzondere reden voor vertrek bij Red Bull
Lando Norris heeft opvallend bericht op teamorders binnen McLaren: 'Vanochtend...'
McLaren schuldig?
Volgens The-Race waren er vier teams die schuldig waren aan het 'misbruiken' van de regels omtrent de achtervleugel, waarvan McLaren er één was. Tijdens de Sprint kwalificatie bleek de topsnelheid van de MCL39 ook vijf kilometer lager te liggen dan de andere topteams en ook uit de woorden van Tombazis is op te maken dat McLaren inderdaad aan de verkeerde kant van de limiet zat.
De FIA-directeur maakt namelijk duidelijk dat de huidige overtreding voor het eerst werd waargenomen in Azerbeidzjan, waar McLaren over de schreef ging. De kans is dus groot dat hetzelfde team de regels heeft proberen te omzeilen en een andere manier heeft proberen te vinden om de mini-DRS te implementeren.
"Het verhaal begon in Baku en we hebben het eigenlijk over de mini-Drs, dat wil zeggen, de relatie tussen het hoofdprofiel van de achtervleugel en de flap die verandert bij hoge snelheid. Als het secundaire profiel opengaat, vermindert de weerstand en dat is de reden waarom sommige teams het deden. We hebben camera's op de auto's geïnstalleerd en we zagen een aantal verschijnselen die ons niet bevielen en daarom hebben we deze tegenmaatregelen genomen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties