De FIA heeft voor de tweede keer dit seizoen geen reden gevonden om een 'illegale' vleugel van McLaren te verbannen. Waar het bestuursorgaan in het verleden snel een regelwijziging in het leven riep, als er met de vleugels gespeeld werd, is de FIA dit seizoen terughoudender, wat ervoor zorgt dat McLaren bijna vrij spel heeft.
Eerder in het jaar introduceerde McLaren een nieuwe voorvleugel, welke verder doorboog dan volgens de regels toegestaan was. Hier klaagden Red Bull Racing en Ferrari over, maar zonder succes. De FIA was van mening dat het Britse team door alle tests kwam en oordeelde dat de vleugel daardoor legaal was, wat tot frustraties leidde bij de rivalen van McLaren.
Maar in Azerbeidzjan werden de concurrenten van het team van Lando Norris en Oscar Piastri al helemaal gek, toen na de race duidelijk werd dat McLaren een eigen 'mini-DRS' had ontwikkeld. Op de rechte stukken ging de DRS-flap op de MCL38 wat omhoog staan, zodat de auto minder last had van luchtweerstand en dus een hogere topsnelheid kon bereiken. In de bochten ging deze flap weer dicht, waardoor ze ook nog eens met meer downforce konden rijden dan de concurrenten. Men wilde dan ook dat de FIA snel actie zou ondernemen, tegen deze 'illegale' vleugel.
Lees ook
Lando Norris ziet Red Bull niet meer als grootste concurrent: 'Ik maak mij om hen meer zorgen'
McLaren zorgt voor paniek bij Red Bull en onthult aankomende updates
FIA houdt zich afzijdig
Echter heeft de FIA besloten dat ook de achtervleugel van McLaren geen regelwijziging hoeft te triggeren. Volgens Piergiuseppe Donadoni, journalist van Formu1a.uno, heeft McLaren de vleugel zo ontworpen dat het volgens de regels nog altijd legaal is, maar wel tegen de geest van de reglementen in gaat. Er kan dus een discussie gevoerd worden of dit verboden moet worden, maar volgens het regelboek is dat niet nodig. Ook Motorsport Italië meldt dit, waarbij ze aangeven dat een protest tegen McLaren direct zou worden geweigerd.
Donadoni denkt dat deze oplossing van McLaren ervoor heeft gezorgd dat ze hun achterstand op de rechte stukken hebben weggepoetst en dat werd in Azerbeidzjan duidelijk. Oscar Piastri was op de rechte stukken 4 km/u sneller dan Charles Leclerc in de Ferrari, terwijl de McLaren aan het begin van het seizoen één van de langzaamste auto's was, als het op topsnelheid reed...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties