F1 Nieuws

FIA neemt beslissing na onderzoek George Russell: gevolgen voor titeljacht Max Verstappen

67fc0f1a43072
Eric Alonso/DPPI/BSR Agency
F1 Nieuws

FIA neemt beslissing na onderzoek George Russell: gevolgen voor titeljacht Max Verstappen

67fc0f1a43072
Eric Alonso/DPPI/BSR Agency

Mercedes-coureur George Russell mag zijn tweede plaats in Bahrein behouden. De Brit heeft namelijk geen straf gekregen voor zijn mogelijke DRS-overtreding tijdens de Grand Prix van Bahrein. Hierdoor blijft McLaren-coureur Lando Norris derde, wat positief nieuws is voor Max Verstappen.

Russell wist zijn Mercedes-bolide op een knappe tweede plaats te zetten tijdens de Grote Prijs van Bahrein. Tijdens de race waren er namelijk een hoop problemen aan boord van de auto van Russell, waaronder een probleem met zijn BBW-systeem (Brake By Wire). Daarnaast waren er ook andere elektronische problemen aan boord van Russells W16.

Die issues zorgden ervoor dat Russell een andere handeling moest verrichten van zijn team om te kunnen blijven communiceren met zijn engineer. Met behulp van een extra knopje op zijn stuur, die dient als een back-up radioknopje, kon Russell blijven communiceren met zijn team. Hetzelfde knopje dient echter ook als een DRS-activeringsknop.

Stewards geven Russell geen straf

Tijdens de race was te zien dat Russells DRS-vleugel kortstondig openging, maar volgens de FIA gebeurde dat doordat hij per ongeluk op het extra radioknopje duwde. "De stewards luisterden naar de coureur van auto 63 (George Russell), teamvertegenwoordigers en de heer Pearson en bekeken de gegevens van het positionerings- en rangeersysteem, telemetrie en bewijsmateriaal van de teamradio", begonnen de stewards.

"De verbinding tussen het geautomatiseerde DRS-activeringssysteem en de auto viel uit door problemen met een timinglus die door een externe partij werd geleverd. Daarom stond de FIA handmatige activering van het DRS toe in overeenstemming met artikel 22.1 h). Op dat moment had de coureur last van een brake-by-wire probleem en andere elektronische problemen", voegde de FIA toe.

"Hij kreeg op dat moment het advies om een extra knop in de cockpit te gebruiken die dient als back-up radioknop, maar ook als handmatige DRS-activeringsknop. Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde hij het team via deze knop op te roepen, maar in plaats daarvan activeerde hij per ongeluk de DRS. De DRS werd geactiveerd over een afstand van 37 meter op een rechte stuk van ongeveer 700 meter. Terwijl hij 0,02 seconden won, gaf hij ter compensatie 0,28 seconden op in de volgende bocht. Dit werd bevestigd door telemetrie", zo stelden de stewards.

"Hoewel er dus technisch gezien een overtreding plaatsvond, besloten de Stewards dat er geen straf werd opgelegd omdat er geen sportief voordeel werd behaald", aldus de autosportfederatie.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

FIA neemt beslissing na onderzoek George Russell: gevolgen voor titeljacht Max Verstappen
FIA

Gevolgen voor titeljacht Verstappen

Doordat Russell geen straf kreeg van de FIA blijft hij dus tweede, met achter zich Norris. Doordat Russell zijn plek mag behouden, scoort Norris dus niet nog meer punten en blijft zijn voorsprong op Verstappen beperkt. Na afloop van de Grand Prix van Bahrein bedraagt de achterstand van Verstappen op Norris acht punten.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties