F1 Nieuws

Fred Vasseur onthult het geheime ingrediënt van McLaren-dominantie

De McLaren-auto van Oscar Piastri gefotografeerd vanaf de bovenkant
BSR Agency
F1 Nieuws

Fred Vasseur onthult het geheime ingrediënt van McLaren-dominantie

De McLaren-auto van Oscar Piastri gefotografeerd vanaf de bovenkant
BSR Agency

McLaren is dit jaar onaantastbaar in de Formule 1, wegens hun grote autovoordeel. De MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri is een aantal klassen beter dan iedere andere auto, waardoor het McLaren-duo de enige coureurs zijn die serieus meestrijden om het kampioenschap. Echter komt Ferrari ieder raceweekend dichterbij.

In 2024 vochten McLaren en Ferrari een interessant gevecht uit, waarbij de strijd om het kampioenschap voor teams pas in Abu Dhabi werd beslist in het voordeel van het team van Zak Brown. De verwachting was dan ook dat deze strijd zich zou voortzetten in 2025, maar niks bleek minder waar. McLaren wist een geweldige auto te produceren, terwijl Ferrari de mist inging met de ontwikkeling van een nieuwe achterophanging.

Het begin van het seizoen is dan ook erg lastig geweest voor Ferrari, maar een aantal races geleden heeft het team een grote update geïntroduceerd, waardoor een aantal problemen zijn opgelost. Nu is het aan de ingenieurs de taak om het pakket zo goed mogelijk af te stellen, wat steeds beter lukt, wat ervoor zorgt dat Ferrari is ingelopen op McLaren. Dat ziet ook teambaas Fred Vasseur.

"In de afgelopen drie of vier weekenden hebben we het verschil teruggebracht tot twee tienden. Aan het begin van het seizoen hadden we veel problemen met het beheer van het circuit. Er waren kwaliteitsproblemen en daarna de diskwalificaties [in China]. We raakten een beetje de draad kwijt. Het draait allemaal om de details, en de kwalificaties in Boedapest waren daar een goed voorbeeld van", zegt Vasseur, die in Hongarije Charles Leclerc de poleposition zag pakken.

"Als je je op de verkeerde dingen concentreert, verlies je meteen enorm veel terrein. Als Charles [Leclerc] twee tienden langzamer was geweest, was hij als zesde geëindigd in plaats van als eerste. Het is erg moeilijk om te begrijpen wat op elk moment belangrijk is om snel te zijn."

Het geheime ingrediënt van McLaren

Wat volgens Fred Vasseur vooral zorgt voor een groot voordeel bij McLaren, is het feit dat het team uit Woking zo goed met de banden om kan gaan. Daarnaast heeft Ferrari een voorzorgsmaatregel moeten nemen, nadat het team werd gediskwalificeerd in China - waar ze met een te lage rijhoogte reden. Ook dit zorgt ervoor dat het gat tussen McLaren en de Italiaanse renstal groter is geworden gedurende de winter.

"McLaren is uitzonderlijk goed in het beheer van banden, vooral in natte omstandigheden of bij hitte. De diskwalificaties [van Hamilton en Leclerc in China] hebben onze plannen een beetje in de war gestuurd. We moesten een veiligheidsmarge aanhouden met betrekking tot de bodemvrijheid."

“Zoals we allemaal weten, zijn deze auto's uiterst gevoelig wat betreft bodemvrijheid. Elke millimeter is een positie op de startgrid. Als je geen volledige controle hebt over de rijhoogte van het voertuig, brengt dit het concurrentievermogen van de auto in gevaar. Om het probleem op te lossen, verloren we de focus op andere dingen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties