F1 Nieuws

George Russell is klaar met de Formule 1 en haalt uit naar schuldige partij

Mercedes-coureur George Russell op de Formule 1-grid voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2025
BSR Agency
F1 Nieuws

George Russell is klaar met de Formule 1 en haalt uit naar schuldige partij

Mercedes-coureur George Russell op de Formule 1-grid voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2025
BSR Agency

George Russell is er helemaal klaar mee. Iedere race wordt tegenwoordig bepaald door de kwalificatie, waarna er tijdens de Grand Prix weinig actie meer te beleven is. Hierdoor eindigde de Brit afgelopen zondag als zesde in de race op het Circuit of the Americas, nadat hij een mindere start kende.

De Mercedes-coureur kwam goed van zijn lijn bij de start van de race in de Verenigde Staten, maar kwam in de eerste bocht vast te zitten achter Lando Norris, die de binnenkant van de bocht beschermde en daardoor buitenom werd ingehaald door Charles Leclerc. Russell had dit niet verwacht, waardoor hij achter Norris vast zat en hij voorbijgereden werd door Oscar Piastri en Lewis Hamilton - die achter hem waren gestart. Dit zorgde ervoor dat hij na bocht 1 op de zesde plek lag, waar hij de gehele GP ook bleef.

En dat heeft volgens Russell allemaal met de Pirelli-banden te maken. Het rubber van de Italiaanse fabrikant slijt niet hard genoeg, waardoor er te weinig verschil zit tussen de teams - en inhalen daardoor lastig wordt. De vuile lucht zorgt ervoor dat het volgen al bijna onmogelijk is, maar als er een verschil in bandenslijtage zit, kan dat nog goed gemaakt worden. Nu dat niet langer het geval is, wordt iedere race een optocht en daar geeft Russell Pirelli de schuld van.

"Op dit moment is het in de F1 een race naar bocht 1. Er is geen bandenslijtage, er zit slechts drie tienden tussen de snelste auto en de langzaamste auto in de top zes", begint Russell bij Sky Sports F1 - die in het verleden ook kritisch is geweest op Pirelli.

"Normaal gesproken heb je minstens een halve seconde nodig om in te halen, dus als ik als derde uit bocht 1 was gekomen, had ik vandaag op het podium gestaan. Maar in plaats daarvan kwam ik als zesde uit de bocht en eindigde ik als zesde."

Inhaalacties niet langer mogelijk

Volgens Russell moet een Formule 1-coureur gemiddeld een halve seconde 'sneller' zijn dan zijn voorligger, wil er een inhaalactie geplaatst kunnen worden. In het verleden was dat nog wel mogelijk, omdat niet alle auto's even goed omgingen met hun banden, maar inmiddels heeft Pirelli zo'n robuuste banden gemaakt, dat daar weinig verschil meer in zit tussen de teams. Hierdoor zijn de races optochten geworden.

"Het punt is dat er nu geen bandenslijtage is, dus ook geen bandendelta. Op elk circuit waar we rijden, heb je minstens een halve seconde nodig om in te halen, dus daarom zie je geen inhaalmanoeuvres. Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer er voor het laatst een race met twee pitstops was."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties