F1 Nieuws

George Russell weet het geheim van Red Bull Racing in Austin: 'Als de auto...'

george russell max verstappen
BSR Agency
F1 Nieuws

George Russell weet het geheim van Red Bull Racing in Austin: 'Als de auto...'

george russell max verstappen
BSR Agency

George Russell meent te weten waardoor Max Verstappen zó goed weet te presteren op het Circuit of the Americas in Austin. De Britse coureur claimt dat Red Bull Racing een geweldige 'aero map' heeft, wat neerkomt op het optimaliseren van de downforce.

Verstappen leek tijdens de Sprint nog moeite te hebben met zijn RB21, maar tijdens de kwalificatie voor de race van zondag waren die problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. De Nederlander klokte de snelste tijd tijdens Q3 en had daar niet eens een tweede run voor nodig. Lando Norris en Charles Leclerc starten tussen hem en Russell.

De Brit geeft na de kwalificatie tegenover Motorsport.com aan waardoor Verstappen zó snel is op het Amerikaanse asfalt. Volgens hem heeft dat alles te maken met de downforce van de auto in de snelle bochten.

“Max was duidelijk supersnel. Het is niet de eerste keer dat we zien dat ze supersterk zijn in de kwalificatie op snelle circuits. Ze stonden op pole in Silverstone, op pole in Suzuka en op pole hier. Ze lijken echt goede downforce te hebben als de auto heel laag bij de grond ligt, wat je hebt in de snelle bochten.”

Russell probeerde Verstappen het leven zuur te maken tijdens de Sprintrace. De Brit probeerde de viervoudig wereldkampioen in te halen met een gedurfde divebomb, die niet het gewenste succes met zich meebracht. Russell gaf na de Sprint aan dat hij geen spijt heeft van zijn actie.

Uitleg van Russell

Voor de Mercedes-coureur komt het succes van de Nederlander niet als een verrassing, kijkend naar de aero van de auto. De rijder legt uit hoe dit precies in zijn werking gaat.

"Nee, niet echt, want ik denk dat hun aerodynamische map erg goed is als de auto erg laag bij de grond ligt. En dat heb je in de zeer snelle bochten. Voor ons is het tegenovergestelde het geval, wij zijn erg slecht in deze omstandigheden", claimt Russell.

"In de race rijd je misschien wel twintig kilometer per uur langzamer door de snelle bochten. Dat betekent dat de auto hoger ligt, zodat we niet van de klif afvallen en alles samenkomt."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties