Volgens Gianpiero Lambiase is hij tijdens een Formule 1-raceweekend ondergeschikt aan Max Verstappen. De Nederlander is degene die de beslissingen maakt en zijn engineer is er eigenlijk alleen om hem advies te geven. Dat is een gezonde manier van samenwerken, met de Brit met Italiaanse roots.
Al sinds het moment dat Verstappen zijn debuut heeft gemaakt voor Red Bull Racing - op vrijdag 13 mei 2016 - heeft de Nederlander een vaste race-engineer om mee samen te werken. Gianpiero Lambiase is al vanaf het eerste moment de steun en toeverlaat voor Max Verstappen en de viervoudig wereldkampioen heeft al meerdere keren aangegeven dat als Lambiase uit de Formule 1 vertrekt, hij ook direct zijn werk neerlegt.
Het laat zien hoe goed de samenwerking tussen beiden is en dat komt volgens Lambiase ook omdat ze tijdens een raceweekend precies weten wat hun rol is. De race-engineer van Verstappen hoeft niet op de voorgrond te acteren tijdens een kwalificatie of een race en weet dat de coureur de leidende rol heeft, terwijl Verstappen weet dat hij altijd op Lambiase kan terug kan vallen en zijn engineer blind kan vertrouwen. Dat maakt de samenwerking zo succesvol.
Lees ook
McLaren-teambaas brengt slecht nieuws voor Lando Norris voorafgaand aan 2025-seizoen
Voormalig Red Bull-topman komt met opvallende reden voor vertrek naar McLaren en haalt uit: 'Een beetje afgezaagd...'
Omgaan met coureurs
Voor Lambiase is het ook niet meer dan normaal dat Verstappen de leiding heeft over het nemen van beslissingen op het circuit. De Nederlander is namelijk degene die daadwerkelijk in de auto zit en aanvoelt wat de condities zijn. En omdat Verstappen in een auto zit die ontzettend snel rijdt, moet Lambiase ook goed nadenken wat hij over de radio wil zeggen, omdat de berichten kort, bondig en duidelijk moeten zijn.
"Het is iets waar je je van nature bewust van moet zijn als je communiceert met een bestuurder die meer dan 300 km/u rijdt in zo'n omgeving met hoge druk", zei Lambiase deze week tijdens de Autosport Awards in Londen. "Hoewel we een duo zijn, denk ik dat je je moet realiseren dat de engineer op dat moment ondergeschikt moet zijn aan de coureur", is de Brit duidelijk.
Volgens Lambiase is het ook helemaal niet handig als engineer om de strijd aan te gaan met je coureur in het heetst van de strijd, omdat dat alleen voor problemen gaat zorgen, niet voor oplossingen.
"Het heeft geen zin om erin mee te gaan of iets dergelijks, want dan kom je heel snel in een neerwaartse spiraal terecht."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties