De Grand Prix van Monaco, sinds jaar en dag staat de race bekend als hét kroonjuweel van de Formule 1-kalender. Echter, ondanks die status is de race in het prinsdom niet vrijgesteld van kritiek. In tegendeel zelfs, want de race krijgt ieder jaar weer een hoop kritiek over zich heen.
De Grand Prix van Monaco staat al sinds 1950 op de Formule 1-kalender en er werd zelfs al geracet in de straten van de dwergstaat in 1929. In totaal werd de race maar liefst zes keer gewonnen door Formule 1-grootheid Ayrton Senna. Max Verstappen wist de race twee keer op zijn naam te schrijven.
Lees ook
Christian Horner haalt uit naar Mercedes na frustrerende race Max Verstappen: 'Sloeg nergens op'
Hamilton komt met verklaring na veelbesproken radio aan team: 'Ik zei het jullie...'
Kritiek op Monaco
Aan autosporthistorie geen gebrek dus. Toch krijgt met name de race een hoop kritiek. Er kan namelijk amper worden ingehaald in Monaco en door de groei van de Formule 1-auto's is dat kunstje nog lastiger geworden. In de race van afgelopen weekend bleef de top tien bijvoorbeeld de hele race gelijk.
Na afloop van de race stelden Verstappen en Mercedes-coureur George Russell al enkele wijzigingen voor. Zo vond Russell het een goed idee om een bepaalde hoeveelheid pitstops verplicht te stellen. Daardoor kunnen coureurs elkaar inhalen, want op de baan is daar amper ruimte voor.
Marko stelt wijzigingen voor
Nu heeft ook Red Bull-adviseur Helmut Marko een voorstel gedaan om de race te verbeteren. In zijn column voor Speedweek laat de Oostenrijkse oud-coureur weten dat het onder meer een goed idee zou zijn om de lay-out van de baan aan te passen.
"Je kunt je geen F1 zonder Monaco voorstellen, want dit circuit is voor circuits wat Ferrari is voor F1-teams - maar er moet iets gebeuren. Het eenvoudigste zou zijn om het circuit te veranderen, en daar zijn al plannen en ideeën voor", begint Marko.
"Een andere optie zou zijn om twee verplichte pitstops te eisen, of om het gebruik van alle drie de bandentypes verplicht te stellen, zodat er een beetje strategie in het spel komt. De reglementen voor 2026 zullen de auto's iets lichter en kleiner maken, maar dat alleen lost het probleem niet op. We moeten of het aantal bandenwissels vastleggen of een circuit lay-out hebben die op zijn minst een realistische kans op inhalen biedt", besluit de Oostenrijker.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties