Aankomend weekend staat de Grand Prix van China op het programma. Het is voor het eerst sinds 2019 dat de race weer verreden zal worden. Ook wordt er in China het eerste Sprintweekend van het seizoen verreden. Het kan dus zomaar eens een heel bijzonder weekend worden.
De GP van China werd tussen 2004 en 2019 aan een stuk door verreden en is in die tijd uitgegroeid tot een rijders- en publiekslieveling. Dat is ook niet zo gek, aangezien het Shanghai International Circuit In totaal zestien bochten, twee DRS-zones, een technische tweede sector en een hele bijzondere bocht 1 heeft.
Dat is ook gelijk de bocht waar toenmalig Ferrari-coureur Sebastian Vettel en voormalig Red Bull-coureur Daniil Kvyat het met elkaar aan de stok kregen tijdens de GP van China in 2016. Ondanks hun aanvaring kwamen de beide heren op het podium terecht in de cooldown room noemde de Duitser Kvyat toen een "torpedo". Net zoals de Grand Prix van Bahrein kan de Grand Prix van China dus worden gezien als een 'modern day classic'.
Lees ook
Voormalig F1-coureur ziet moeilijkheden voor Max Verstappen in China: 'Dat is altijd in zijn nadeel'
Max Verstappen voorziet moeilijk raceweekend in China: 'Dat wordt een uitdaging voor ons'
Geschiedenis in China
De baan net buiten de miljoenenmetropool Shanghai beschikt naast een bijzondere lay-out ook over de nodige historie. Zo verloor voormalig McLaren-piloot Lewis Hamilton er in 2007 zijn kans op zijn allereerste wereldtitel (als rookie) toen hij zich bij het ingaan van de pitstraat verslikte in de grindbak.
Ook won Vettel er de eerste Formule 1-race voor het team van Red Bull in 2009. Voormalig Mercedes-coureur Nico Rosberg herhaalde datzelfde kunstje in 2012 toen hij voor de eerste keer als eerste over de streep kwam in dienst van de Zilverpijlen. In 2019 werd ook nog de 1000e Formule 1-race verreden op het Aziatische circuit.
Sprintweekend
Na een afwezigheid van ruim vijf jaar (vanwege de COVID19-pandemie en daaruit volgend zeer streng beleid van de Chinese overheid) keert het Formule 1-circus aankomend weekend dus weer terug naar het Shanghai International Circuit, ook wel bekend als SIC. Aankomend weekend wordt ook gelijk het eerste Sprintweekend van het seizoen verreden.
Dat zal gebeuren in een aangepast format. Op vrijdag wordt er in dat nieuwe format een vrije training verreden waarna de coureurs zich later op de dag gelijk gaan kwalificeren voor de Sprint. Op zaterdag wordt de Sprint verreden en kwalificeren de coureurs zich later op de dag voor de hoofdrace van zondag.
In het onderstaande schema is te zien hoe laat iedere sessie aankomend weekend van start gaat:
Vrijdag 19 april | |
Vrije training 1 | 05:30 - 06:30 |
Sprint Kwalificatie | 09:30 - 10:15 |
Zaterdag 20 april | |
Sprint | 05:00 - 06:00 |
Kwalificatie | 09:00 - 10:00 |
Zondag 21 april | |
Grand Prix van China | 09:00 - 11:00 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties