Red Bull Racing heeft na de Grand Prix van Azerbeidzjan een klacht ingediend bij de FIA, waarin ze duidelijk maakten dat ze niet onder de indruk waren van de manier waarop McLaren de achtervleugel gebruikt. Op de rechte stukken, waar de MCL38 een snelheid bereikte van boven de 270 kilometer per uur, creëerde de Britse bolide een eigen 'mini-DRS'.
De zijkanten van de DRS-flap gingen omhoog staan op de McLaren-auto, waardoor er minder luchtweerstand was op het rechte stuk, terwijl ze in de bochten, waar de snelheid veel lager ligt, de volledige downforce konden gebruiken. Voor de derde keer dit seizoen stapte Red Bull naar de FIA, om een inventie van McLaren aan te kaarten en dit keer kregen ze gelijk. Ook de FIA vond de vleugel van McLaren te ver gaan en besloot deze te verbannen.
Maar dat heeft bij het team uit Woking weinig indruk gemaakt, zo bleek afgelopen weekend. Op dominante wijze ging McLaren naar de overwinning, waarbij Lando Norris een voorsprong van meer dan 20 seconden op Max Verstappen had. Ook Oscar Piastri, die vanaf P5 moest beginnen, wist naar het podium te rijden, wat zorgde voor euforie in het McLaren-kamp. En daarnaast zorgde het ook voor zelfvertrouwen, aangezien Norris een duidelijke boodschap had voor Red Bull.
Lees ook
Lewis Hamilton roept Max Verstappen op om FIA te negeren: 'Eerlijk gezegd...'
Christian Horner heeft belangrijke boodschap voor Max Verstappen na Grand Prix Singapore
Protest heeft niks uitgehaald
Volgens de drievoudig Grand Prix-winnaar heeft het protest van Red Bull namelijk helemaal niks uitgehaald. Ja, de vleugel die McLaren in Azerbeidzjan gebruikte is nu inderdaad niet meer toegestaan, maar van enig prestatieverlies was in Singapore geen sprake. En dat zal even slikken zijn voor Red Bull, meent Norris.
"We hebben niets aan de auto veranderd ten opzichte van vorig weekend of het weekend daarvoor. We hebben zelfs tweaks moeten maken aan sommige van onze vleugels en dingen waar mensen over klaagden. Maar we hebben nog steeds een geweldig weekend gehad en waarschijnlijk een van onze meest dominante weekenden van het jaar", begon Norris na de race in Singapore.
Over de impact van de beslissing van de FIA zegt de Brit: "Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het verschil heeft gemaakt. Het is gewoon zo dat onze auto al een tijdje geweldig is. Ik heb een paar races niet gewonnen, terwijl ik daar wel het tempo voor had. Een deel daarvan was mijn eigen schuld en een deel daarvan omdat we races niet goed uitvoerden. Maar ik heb het gevoel dat als ik na bocht 1 aan de leiding ga, we nog meer van dit soort dagen kunnen hebben", zegt Norris, die alsmaar meer zelfvertrouwen krijgt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties