Het Italiaanse sportmerk Maserati keert in 2023 terug in de autosport. In 1954 en 1957 won Maserati het wereldkampioenschap in de Formule 1, met de legendarische Juan Manuel Fangio achter het stuur. Na dat seizoen verdween de fabrikant van sport- en luxeauto's uit de F1 en grotendeels uit de autosport.
Volgend jaar keert Maserati terug in de Formulewagens, in het Formule E-kampioenschap. De Italiaanse fabrikant stapt in op het moment dat de Gen3-reglementen van start zullen gaan. Deze keuze is gemaakt door Stellantis Group, waar Maserati sinds 2021 onderdeel van is.
Stellantis Group
De Stellantis Group is een fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en de PSA Group. Zij willen de komende jaren sterk inzetten op elektrificatie en daarvoor is 30 miljard euro gereserveerd. Om ervoor te zorgen dat de producten snel ontwikkelt kunnen worden, heeft men ervoor gekozen om Maserati in de Formule E te laten debuteren, waarbij de Italianen een eigen aandrijflijn gaan produceren.
Hiermee is Maserati het tweede automerk uit de Stellantis Group dat actief zal zijn in de Formule E. DS Automobiles is al sinds 2019 lid van de FE-club, in samenwerking met het Chinese Techeetah. De verwachting is dat Maserati en DS hardware-oplossingen met elkaar zal delen, maar dat beide partijen wel afzonderlijk hun aandrijflijnen zullen blijven ontwikkelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties