Martin Brundle kreeg tijdens de Grand Prix van Nederland het gevoel dat Max Verstappen zich niet volledig inzette, richting het einde van de race. De achterstand op Lando Norris bedroeg 23 seconden op het moment dat de zwart/wit geblokte naar buiten kwam, wat tot nu toe de grootste voorsprong was in het 2024 Formule 1-seizoen.
Nog geen enkele race was het verschil tussen plek één en plek twee zo groot als tijdens de Dutch Grand Prix, waar Lando Norris een dominantie vertoonde die we al lange tijd niet meer hebben gezien. Dat kwam deels doordat hij gebruik maakte van een veel snellere McLaren, maar volgens Martin Brundle ook door een terughoudende Max Verstappen.
De Sky Sports-commentator en analist liet na de race weten dat hij het gevoel had dat Verstappen met opzet langzamer reed dan mogelijk was, zodat hij bozer kon worden op de ingenieurs van Red Bull Racing. Hoe groter de achterstand op Lando Norris zou zijn, hoe meer indruk dat zou maken op het personeel in de Red Bull-fabriek. En nu blijkt dat Martin Brundle [deels] gelijk had.
Lees ook
Martin Brundle onthult reden voor dominantie Lando Norris in Zandvoort
Red Bull haalt uit naar McLaren-coureurs: 'Daar hebben we veel geluk mee'
Verstappen reed langzamer
Max Verstappen reed namelijk ook niet op de limiet, aan het einde van de race op Zandvoort. Hierdoor werd het gat naar Lando Norris iets groter dan men van tevoren wellicht had verwacht. Maar waar Brundle dacht dat Verstappen dit deed om Red Bull wakker te schudden, laat de Nederlander weten dat hij gewoon geen risico's wilde nemen. De race was toch al gelopen en het had geen nut meer om voluit te gaan, met alle risico's van dien.
"Ik ben niet echt verrast door wat ze [McLaren] lieten zien. We moeten het gewoon een beetje beter doen. Het was voor ons weer erg moeilijk. Ik had veel moeite met de balans en ik kon niet echt iets uitvoeren, het werkte gewoon niet. Ik probeerde de racelijnen te rijden die ik wilde rijden, maar de auto reageerde niet. Ook de bandenslijtage was slecht. Het was een slecht gevoel. Het voelde alsof de auto niet reageerde", zo begint Verstappen, klagend over zijn RB20.
"Het gat achter mij ging ook steeds op en neer, dus ik wist dat het helemaal voorbij was met nog vijf ronden te gaan, dus ik ging een beetje van het gas af om het gewoon tot het einde te brengen. Er viel eigenlijk niets meer te winnen. We moesten die P2 consolideren. Het had veel erger kunnen zijn. Als P2 betekent dat ik verdrietig ben, dan neem ik daar genoegen mee", aldus de drievoudig wereldkampioen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties