Viervoudig wereldkampioen Max Verstappen heeft in een exclusief interview met De Telegraaf laten weten waar de problemen met zijn RB20 precies vandaan kwamen. Volgens Verstappen waren zijn engineers er tot en met de Grand Prix van Italië niet in geslaagd om het precieze probleem van de auto te vinden, maar kwam daar na zijn eigen ontdekking verandering in.
Verstappen begon sterk aan het 2024-seizoen, maar naarmate het jaar vorderde werd zijn RB20 steeds moeilijker om te besturen. De concurrentie (lees: McLaren) kwam daarentegen steeds verder naar voren en uiteindelijk wisten McLaren en Ferrari zelfs voorbij te gaan aan Red Bull in het constructeurskampioenschap. Daarmee werd de Oostenrijkse formatie na twee uiterst dominante seizoenen van de troon gestoten in het kampioenschap voor de constructeurs.
Lees ook
Liam Lawson noemt voor- en nadelen aan zijn nieuwe zitje naast Max Verstappen
Lawson zat niet stil en heeft 'afgekeken' bij Max Verstappen in de afgelopen jaren
Lewis Hamilton voerde 'concrete' en 'zeer interessante' gesprekken met Red Bull-team
Verstappen zag reden voor problemen met RB20, engineers niet
Dat de RB20 een moeilijke auto was om te besturen, bleek wel tijdens de Grand Prix van Italië. Verstappen finishte de race in Noord-Italië namelijk op een kleurloze zesde plaats, reed zowat de gehele race in niemandsland en kwam uiteindelijk op bijna 38 seconden achter winnaar Charles Leclerc over de streep. Verstappen noemde zijn RB20 dan ook een "monster" in de media.
Na afloop van de Italiaanse Grand Prix kwam er echter een bericht naar buiten dat Red Bull de problemen met de RB20 had gevonden. Verstappen zou daar een groot aandeel in hebben gehad. Lange tijd bleef geheim wat Verstappen dan precies had ontdekt, maar tijdens een exclusief interview met De Telegraaf laat de Nederlander enkele details los.
"Alle plannen voor nieuwe onderdelen, die daarna (de Grand Prix van Italië, red.) nog zouden komen, konden de prullenbak in. Het team is daarna eigenlijk helemaal opnieuw begonnen. Daarvoor konden ze het precieze probleem niet vinden Ik zag op een gegeven moment een paar grafieken voorbijkomen, toen we de data aan het bekijken waren", begon Verstappen zijn verhaal.
"Ik zag bepaalde aerodynamische verschuivingen hoe we de bochten ingingen, instuurden en ook wat rijhoogtes betreft. Anders dan de auto van het jaar ervoor. Ik zei: ’Hé, het is toch heel duidelijk dat dit en dit het probleem is?’ Dat klopte, hoorde ik. Ik had die lijnen, die grafieken, nog niet eerder gezien", voegde Verstappen toe.
"Ik heb toen gezegd dat het wel duidelijk was waar we aan moesten werken, want de engineers weten natuurlijk precies wat er was aangepast ten opzichte van de auto van vorig jaar. En aan het begin van afgelopen seizoen wonnen we onze wedstrijden nog wel overtuigend, maar ik voelde toen al dat de balans van de auto niet aanvoelde zoals ik het wilde. Alleen hadden we toen nog een flinke voorsprong op andere teams, die misschien geen heel goede winter hadden gehad", aldus de Nederlander bij De Telegraaf.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties