Red Bull-coureur Max Verstappen denkt dat er een aantal zaken zijn waaraan de FIA en Formule 1-organisatie moeten werken om de 2026-regels tot een succes te maken. Volgens de Nederlander maakt hij zich er zelf echter geen grote zorgen om, aangezien het een zaak van de FIA betreft.
In 2026 zal de wereld van de Formule 1 er heel anders uit komen te zien. Zo zullen de nieuwe bolides onder meer korter, smaller én lichter worden - al zitten ze nog steeds niet op het niveau dat Verstappen graag zou willen zien. Ook zal er gebruik worden gemaakt van actieve aerodynamica, zal het ground effect grotendeels verdwijnen en krijgen de coureurs een zogenaamde 'Override'-functie op hun stuur.
Daarmee kan een coureur, mits hij binnen een seconde van degene voor hem zit, op bepaalde gedeeltes van het circuit gebruik maken van extra vermogen. Daarmee lijkt het systeem op het huidige DRS-systeem, maar is het niet hetzelfde. Het DRS-systeem zal namelijk gaan verdwijnen in 2026. In plaats van het openklappen van de achtervleugel zullen de coureurs, door middel van extra elektrisch vermogen, een inhaalactie kunnen plaatsen.
Het klinkt allemaal erg spannend en kan wellicht ook voor leuke races gaan zorgen, maar nog niet alle teams zijn het helemaal eens met deze reglementen. Sommige teams hebben het gevoel dat de sport onveilig wordt door een aantal regelwijzigingen en hebben in 2024 zelfs gedreigd met het verlaten van de sport. Tot een daadwerkelijk vertrek is het echter nooit gekomen.
Max Verstappen heeft bericht voor de FIA
Ook Max Verstappen heeft de zorgen van een aantal teams voorbij zien komen. De Nederlander laat echter optekenen dat hij zich niet zo'n zorgen maakt over de uitvoerbaarheid van de nieuwe technische reglementen, aangezien er nog een aantal zaken niet in beton gegoten zijn. Wel wil hij de FIA duidelijk maken dat zij voor een veilige sport moeten zorgen en dus goed moeten kijken wat voor regels ze daadwerkelijk in gaan voeren, vanaf 2026.
"De snelheden lijken op sommige stukken zeer hoog te worden. Met minder grip en downforce kan dat voor moeilijke situaties zorgen. Ik maak me er echter geen zorgen over. Het hangt allemaal af van hoeveel downforce je hebt en hoe de aerodynamica gaat werken. Dat is een onderdeel waaraan de FIA en Formule 1-organisatie moeten werken om te kijken of het allemaal veilig is", aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties