Max Verstappen is dominant in de Formule 1 en het voelt alsof er niemand anders in de buurt kan komen van de Nederlander. Maar dat is ook weleens anders geweest. Voor 2021 had Verstappen nog 'maar' tien overwinningen op zijn naam staan, waarna Red Bull Racing het voor elkaar kreeg om de beste auto van het veld te bouwen en Max dat aantal kon uitbouwen.
In 2015 maakte Max Verstappen zijn debuut in de Formule 1 en de Limburger kwam gelijk in een periode terecht waarin het voor niet Mercedes-coureurs kansloos was om voor de titel te vechten. Het Duitse team had zo'n grote voorsprong op de rest van het veld, dat alleen Lewis Hamilton of Nico Rosberg aanspraak maakten op het kampioenschap. Inmiddels geldt dat voor Red Bull Racing en bij L'Équipe vraagt men zich af of dat misschien komt door de regelwijziging van 2022.
Dat seizoen besloot de Formule 1 om auto's te bouwen die minder vuile lucht produceerden, zodat het makkelijk was om elkaar te volgen en het racen beter zou worden. Is Verstappen gewoon beter met dit soort auto's dan met de bolides van het vorige tijdperk? Dat vroeg het Franse blad zich af toen ze Verstappen spraken in Saoedi-Arabië. Nee, meent de Red Bull-coureur. Zijn team heeft nu gewoon geleerd hoe ze een auto kunnen bouwen waarmee ze voor het kampioenschap kunnen strijden, iets wat daarvoor niet lukte.
"Ik denk het niet", zegt Verstappen op de vraag of hij beter kan rijden met deze auto's dan die van voor 2022. "Als ik nu geslaagd ben, dan is dat omdat ik een fantastisch team om me heen heb dat deze geweldige auto's heeft gebouwd. We hadden wat problemen met de vorige generaties auto's, maar in 2021 snapten we ze eindelijk. En in 2022 ging het nog beter."
Lees ook
Zorgt onrust voor mokerslag bij Red Bull? 'Dan kan Verstappen onder zijn contract uit'
'Red Bull is concurrentie te slim af met behulp van bijzonder trucje'
Vorige generatie auto's waren 'beter'
Volgens Max was hij zelfs beter met de vorige generatie auto's. De bolide die hij vanaf 2022 gebruikt is eigenlijk helemaal niet zoals hij een auto wil hebben. Maar volgens Max is het voor iedereen hetzelfde: "De auto's zijn veranderd, de banden ook. De auto is zwaarder, dus ik kan er minder op vertrouwen, de banden zijn breder, dus ik heb minder zicht. De vering is zo stug dat we moeten werken aan een nieuwe manier om de kerbs te nemen. Het kost wat tijd om je aan te passen, maar het is voor iedereen hetzelfde."
Red Bull-reservecoureur Liam Lawson denkt dat Max simpelweg meer vertrouwen heeft in zijn bolide dan welke coureur dan ook. Daarom is hij zoveel sneller dan de rest.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties