De marktwaarde van Max Verstappen is volgens Juan Pablo Montoya binnen één jaar met de helft gedaald. De Nederlander werd in 2024 wereldkampioen, terwijl hij dat jaar niet de beste auto van het veld had. Het liet zien dat Verstappen een klasse beter was dan alle andere Formule 1-coureurs, waardoor hij kon vragen wat hij wilde aan geïnteresseerde partijen.
Dat jaar was bijvoorbeeld Mercedes al op de deur aan het kloppen bij Verstappen, aangezien Lewis Hamilton bekend had gemaakt dat hij zou gaan vertrekken en de overstap zou maken naar Ferrari. Op dat moment had Mercedes een mindere auto dan Red Bull, waardoor Verstappen kon vragen wat hij wilde - zeker gezien het feit dat hij aan de leiding ging van het wereldkampioenschap.
Hoe anders is dat dit jaar? De viervoudig wereldkampioen staat derde in het klassement voor coureurs en staat op het punt om ingehaald te worden door George Russell, die dit jaar een betere auto tot zijn beschikking heeft dan Verstappen. Dit zorgt ervoor dat Verstappen Mercedes meer nodig heeft dan andersom, waardoor hij minder kan eisen aan een geïnteresseerde partij. Volgens Juan Pablo Montoya heeft hem dan ook veel gekost.
Lees ook
Goed nieuws voor Max Verstappen: Yuki Tsunoda zorgt voor enorm financieel voordeel bij Red Bull
Christian Horner laat zich voor het eerst zien na ontslag bij Red Bull Racing
Verstappen verliest helft van zijn marktwaarde
In 2024 had Verstappen voor een enorm bedrag de overstap kunnen maken naar Mercedes, maar nu werd hij bijna genoodzaakt om bij Red Bull te blijven, omdat een ander team niet langer bereid was om een enorme lap geld neer te leggen voor de regerend wereldkampioen. In gesprek met Coinpoker laat de zevenvoudig Grand Prix-winnaar weten dat Verstappen de helft van zijn marktwaarde is kwijtgeraakt in de laatste twaalf maanden.
"Als ik vorig jaar met Max Verstappen had moeten onderhandelen over een contract, dan had hij waarschijnlijk 100 miljoen gekost. Maar dit jaar rijdt hij in een moeilijke wagen en zou het zomaar kunnen dat ik hem voor 50 miljoen kan binnenhalen", zo begint Montoya.
De voormalig F1-coureur denkt dat dit heeft meegeholpen in de beslissing van Max om bij Red Bull te blijven voor 2026: "Wellicht ging Max er zelf vanuit dat hij de volle 100 miljoen zou krijgen, maar de onderhandelaars hebben de kaarten slim gespeeld. Zij beseffen dat Max nu minder sterk staat dan voorheen. Daardoor kun je de gesprekken op een heel andere manier insteken: je legt een bedrag neer en zegt simpelweg ‘dit is het’. In dat scenario had Toto Wolff hem dit jaar hooguit de helft van vorig seizoen hoeven bieden."
Overigens heeft Toto Wolff aangegeven dat hij altijd met George Russell en Kimi Antonelli door wilde gaan. Die boodschap was voor Russell echter niet zo helder als Wolff dacht...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties