F1 Nieuws

Max Verstappen wil langer door met 'noodzakelijk kwaad': 'We hebben nog steeds moeite'

Max Verstappen wil langer door met 'noodzakelijk kwaad': 'We hebben nog steeds moeite'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen wil langer door met 'noodzakelijk kwaad': 'We hebben nog steeds moeite'

Max Verstappen wil langer door met 'noodzakelijk kwaad': 'We hebben nog steeds moeite'
Red Bull Content Pool

Het liefst zou Max Verstappen zonder DRS racen in de Formule 1. Op sommige circuits wordt een inhaalactie veel te simpel als de achtervleugel opengeklapt kan worden en een coureur inhalen zonder DRS geeft zoveel meer voldoening. Maar in Italië werd weer duidelijk dat DRS nodig is.

Op het lange rechte stuk in Monza was het ontzettend lastig om in te halen, zelfs met de immense slipstream richting de eerste bocht. Zelfs met DRS was het voor de coureurs bijna onmogelijk om er voorbij te komen, laat staan zonder.

Max Verstappen denkt dat ook niet dat de Formule 1 er beter van zal worden om DRS af te schaffen, iets wat veel puristen het liefst hebben. Op sommige circuits is het te krachtig en neemt het wat spektakel weg, maar zoals afgelopen weekend is DRS een noodzakelijk kwaad.

"Nee, ik denk dat we op de meeste banen nog steeds moeite hebben met elkaar volgen en inhalen. Aan het begin van het jaar klaagden veel mensen over het [gebrek aan] inhalen. Wij hadden de luxe dat we een snelle auto hadden, zodat wij alsnog in konden halen. En in Miami was iedereen weer aan het klagen over onze inhaalacties. Er was zelfs een hele vergadering over de DRS", zo begint Verstappen.

In Miami kwamen er vooral klachten vanuit Mercedes, die vonden dat de DRS van Red Bull te krachtig was ten opzichte van de concurrenten.

Auto's lastiger te volgen

In 2022 werden de huidige reglementen ingevoerd met het idee dat auto's elkaar beter zouden kunnen volgen. Dit was vorig jaar zeker het geval, maar ondertussen hebben de teams allemaal meer downforce gevonden en dat betekent ook dat het volgen lastiger is geworden, zeker op een baan als Monza, waar er eigenlijk zonder achtervleugel gereden wordt.

"Ik denk dat de auto's meer en meer efficiënt worden en steeds meer downforce hebben, waardoor het lastig is om ze te volgen. Er is hier minder DRS-effect, omdat we bijna geen vleugels op de auto hebben. Maar ik denk dat het ook gewoon per circuit afhangt."

"Als Carlos [Sainz] zijn auto hier bijvoorbeeld in het midden van de baan plaatst richting bocht 1, is er gewoon geen ruimte om erlangs te gaan. Voor mij was het dus eigenlijk niet eens een optie om in de remzones te vechten" aldus Verstappen.

Win 100x je inzet: als Max Verstappen op het podium eindigt in Las Vegas (ad).
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties