F1 Nieuws

Max Verstappen zorgde voor hevige discussie bij Red Bull vanwege 'ongebruikelijk' verzoek

max verstappen
BSR Agency
F1 Nieuws

Max Verstappen zorgde voor hevige discussie bij Red Bull vanwege 'ongebruikelijk' verzoek

max verstappen
BSR Agency

Het Britse medium The Race weet te melden dat er na afloop van de derde vrije training een hevige discussie gaande was bij het team van Red Bull vanwege een "ongebruikelijk" verzoek van Max Verstappen wat betreft de afstelling van zijn auto. Uiteindelijk kreeg de Nederlander zijn zin en dat zorgde voor een pole position én een dominante zege.

Het team van Red Bull heeft voor dit seizoen een 'low drag' achtervleugel geïntroduceerd die ook in Monza werd gebruikt. Eerder dit jaar werd de achtervleugel al gebruikt in Silverstone en Spa. Hoewel de vleugel in de eerste twee vrije trainingen goede resultaten opleverde, wilde Verstappen meer van zijn auto.

Zijn monteurs besloten daarom om zijn toch al 'skinny' achtervleugel nog een stukje uit te snijden in de derde vrije training om zo meer snelheid op de rechte stukken te hebben. Echter, door die 'cut out' in zijn achtervleugel had Verstappen het lastig in de middensector, waar alle bochten van het Autodromo Nazionale di Monza zijn. Het verschil tussen de originele achtervleugel en de vleugel die Verstappen graag wilde gebruiken was over een getimede ronde 0.05s.

Verstappen hield voet bij stuk en liet Red Bull "ongebruikelijke" beslissing maken

Na afloop van die laatste trainingssessie was er een "heftige" discussie over wat te doen met de stand van de achtervleugel op Verstappens RB21. "Terwijl er tijdens de nabespreking na FP3 heftig werd gediscussieerd over wat er moest gebeuren, en het technische team aanvankelijk sceptisch was, hield Verstappen voet bij stuk en drong hij er bij Red Bull op aan om voor de smallere achtervleugel te kiezen", zo schrijft The Race.

Uiteindelijk kreeg Verstappen dus zijn zin, met een pole en overwinning tot gevolg. "Hoewel het veel moeilijker leek om de balans goed te krijgen met dat lagere niveau, was Max erg sterk en goed in het pushen om het op de auto te houden. [Hij wilde dat we] andere oplossingen zouden vinden om hem de balans terug te geven, en de jongens hebben dat geweldig gedaan. Hij duwde ons in een nogal ongebruikelijke set-up richting en het werkte", vertelde Red Bull-teambaas Laurent Mekies aan The Race.

"Het was goed om in de kwalificatie minder dan een tiende van een seconde voor McLaren te liggen, maar al onze cijfers vertelden ons dat ze in de race normaal gesproken een groter voordeel hebben dan in de kwalificatie. We verwachtten dus een verdedigingsrace en ik probeerde een scenario uit te werken om ons tegen deze jongens te verdedigen. Maar uiteindelijk hadden we een snelheidsvoordeel", aldus de Italiaan.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties