Het team van McLaren heeft laten weten dat de MCL39 enkele zwakke punten heeft die goed zijn uitgelicht tijdens de Grand Prix van Italië, die afgelopen zondag werd verreden op het circuit van Monza. Max Verstappen won de race in Noord-Italië met een winstmarge van meer dan negentien seconden, de grootste marge van het seizoen.
Verstappen wist op zaterdag een onverwachte pole position te klokken voor de ogen van de tienduizenden Tifosi langs de baan. Een dag later won Verstappen op zeer dominante wijze de GP van Italië. Dit nadat hij McLaren-coureur Lando Norris na een schermutseling in de eerste ronde op de baan wist in te halen en vervolgens met grote stappen wist weg te rijden bij de Brit. Het resulteerde 50 rondes later in een winstmarge van 19.2 seconde, het grootste verschil tussen P1 en P2 dit seizoen.
Lees ook
Max Verstappen boezemt concurrentie angst in met bericht over RB21
Nico Rosberg baart opzien na discussie over teamgenoot Max Verstappen: 'Ga je me dwingen?'
F1-coureur wekt verontwaardiging met bizar interview na GP Italië
Verstappen legt zwakte van MCL39 bloot
McLaren-teambaas Stella had niet verwacht dat Verstappen en zijn RB21 zo dominant zouden zijn in Monza. "We dachten dat we nog steeds even competitief en snel zouden zijn als alle anderen. Maar we moeten toegeven dat Red Bull gisteren een of twee keer sneller was dan wij en vandaag waarschijnlijk nog iets sneller, gezien het feit dat Verstappen in staat was om Lando in te halen en gezien het feit dat hij in de eerste stint al een flinke voorsprong had opgebouwd", vertelde Stella.
"Zoals ik gisteren al zei, kunnen er technische redenen zijn waarom dat het geval is. Ik denk dat we hebben gezien dat wanneer Red Bull een lage luchtweerstand heeft, dus kleine achterwielen, ze veel aerodynamische efficiëntie lijken te behouden. En ik denk dat ik gisteren heb uitgelegd dat we onze auto niet op deze manier is ontwerpen, maar op een ander wijze", voegde de Italiaan toe.
"Maar dit volgt een trend die we vorig jaar ook hadden, dus ik denk dat we op het gebied van fundamenteel ontwerp zeker een les kunnen leren, omdat we niet alleen in een bepaalde categorie circuits competitief willen zijn. We willen op alle circuits competitief zijn", aldus de McLaren-teambaas.
De verwachting is dat Verstappens RB21 ook goed uit de verf zal komen op andere circuits waar er met (relatief) kleine achtervleugels wordt gereden. Denk aan de Grands Prix in Azerbeidzjan en Las Vegas, maar ook aan circuits waar er juist een hoop hogesnelheidsbochten zijn zoals Austin (COTA).
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties