F1 Nieuws

McLaren-teambaas in zak en as door ontwikkeling Red Bull Racing: 'Er is één auto...'

McLaren-teambaas in zak en as door ontwikkeling Red Bull Racing: 'Er is één auto...'
Ricardo Larreina
F1 Nieuws

McLaren-teambaas in zak en as door ontwikkeling Red Bull Racing: 'Er is één auto...'

McLaren-teambaas in zak en as door ontwikkeling Red Bull Racing: 'Er is één auto...'
Ricardo Larreina

Andrea Stella heeft met open mond gekeken naar de Red Bull Racing RB20 toen deze voor het eerst door de pitstraat kwam rijden in Bahrein. Op de eerste testdag op het Bahrain International Circuit konden alle teams de nieuwe auto van Max Verstappen van dichtbij bekijken en daaruit bleek dat het Oostenrijkse team niet stil had gezeten in de winter.

In 2023 was Red Bull Racing uiterst dominant, met 21 zeges in 22 races. Met de RB19 hadden ze een auto gebouwd waar niemand bij in de buurt kon komen en dat besefte de andere teams zich ook. In de afgelopen winterperiode zijn de meeste auto's ontwikkeld in de richting van de RB19, maar toen Red Bull zelf met hun nieuwe auto aan kwam zetten in Bahrein, schrok de concurrentie zich een hoedje.

De RB20 zag er héél anders uit dan de RB19, welke door de andere teams was gebruikt als basis voor hun 2024-auto. Adrian Newey was van mening dat dat concept tegen een ontwikkelingsplafond raakte en ging een nieuwe weg in. Tijdens de test blijkt dat die richting de juiste is, aangezien de meeste teams verwachten dat Red Bull wederom een grote voorsprong zal hebben dit seizoen.

Stella baalt van Red Bull

Voor Andrea Stella is dat balen. McLaren heeft een grote stap gezet in de winter, maar volgens de teambaas van het team uit Woking is er één team dat nog meer tijd gewonnen heeft: Red Bull Racing. Het team dat in 2023 al dominant was. "Er is één auto die een grote stap lijkt te hebben gevonden. Helaas is het de auto die vorig jaar al de snelste was", zegt Stella in Bahrein.

De Italiaan moet ook toegeven dat hij onder de indruk was van het ontwerp van de RB20, toen deze voor het eerst onthuld werd: "Toen ik die auto voor het eerst zag, dacht ik: 'Wow. Ze hebben veel risico genomen om de vormen van de 2023-auto, waarmee ze zo succesvol waren, te schrappen. Ze hebben in 2023 zo'n grote voorsprong gehad, dat ze het vertrouwen en de tijd hadden om risico's te nemen. Als je dit soort risico's vroeg kan nemen, kan je testen of het werkt of niet, voordat je het introduceert."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties