F1 Nieuws

Mercedes baart opzien met technisch hoogstandje op W15, concurrentie kijkt nauwlettend toe

mercedes w15 nose
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Mercedes baart opzien met technisch hoogstandje op W15, concurrentie kijkt nauwlettend toe

mercedes w15 nose
Mercedes F1 Media

Het team van Mercedes heeft de technische wereld van de Formule 1 'opgeschrikt' met een nieuwigheid op de voorvleugel van de W15. Door middel van een zogenaamde 'legality wire' heeft Mercedes namelijk het vierde element van de voorvleugel aan de neus gemonteerd.

Mercedes kende twee minder goede seizoenen. De komst van de 'ground effect'-tijdperk kan tot op heden dan ook een blamage worden genoemd voor Mercedes. De W13 kende immers als enige auto op de grid nauwelijks sidepods, maar het design bleek allerminst zijn vruchten af te werpen.

De opvolger van de 2022-auto, de W14, was niet veel beter. Waar de W13 George Russell nog in staat stelde om een race te winnen (Braziliaanse GP), was dat met de W14 allerminst het geval. Wel kwamen Russell en Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton zo nu en dan dicht bij de overwinning in de buurt met een tweede plaats of derde plaats.

Red Bull is benchmark

Het moet dan ook anders voor aankomend seizoen, iets wat ook Mercedes-teambaas Toto Wolff inziet. "De afgelopen twee jaar waren nodig om onszelf aan te passen en onszelf op bepaalde gebieden opnieuw uit te vinden. We hebben vooruitgang geboekt en kijken dan ook uit om de volgende stap te zetten met de W15", begint Wolff.

"Je moet realistisch zijn over je kansen om een team te verslaan dat zo'n grote voorsprong heeft op de rest van het veld. Zij hebben in de afgelopen twee jaar alles goed gedaan, terwijl wij dat niet deden. Er zijn geen wonderen in deze sport, maar onze ambitie is groot. Red Bull is de benchmark die we willen verslaan, maar wanneer dat ons gaat lukken kan ik nog niet zeggen", aldus de Oostenrijkse teambaas.

Technisch hoogstandje

Om Red Bull Racing te verslaan, zal Mercedes uit een ander vaatje dan de afgelopen twee seizoenen moeten tappen. Het is daarom niet gek dat Mercedes een wel heel ongebruikelijke constructie heeft bedacht op de voorvleugel van de W15.

Door gebruik te maken van een legality wire zit het vierde element van de voorvleugel namelijk technisch gezien vast aan de neus van de auto, iets wat in de regels is vastgelegd. In werkelijkheid vloeit er echter onbeperkt schone lucht naar de sidepods van de W15. Op de onderstaande foto is te zien waar de legality wire zich precies bevindt op de voorvleugel van de W15.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties