De Grand Prix van Spanje verliep allesbehalve soepel voor Max Verstappen. Met name de slotfase van de race op het Circuit de Barcelona-Catalunya was er eentje om snel te vergeten voor de regerend wereldkampioen. Er is echter ook goed nieuws te melden voor Verstappen, en dan wel afkomstig vanuit de FIA.
Dat is dezelfde instantie die de Nederlander een flinke straf gaf voor zijn incident met Mercedes-coureur George Russell in bocht vijf. Daar reed Verstappen namelijk opzettelijk in op Russells bolide, nadat Russell Verstappen eerder in de ronde een duw had verkocht die ervoor zorgde dat Verstappen buiten de baan moest gaan.
Voor zijn latere incident met Russell kreeg Verstappen direct na afloop van de Grand Prix een tijdstraf van tien seconden. Daarmee verloor Verstappen zijn vierde plaats en moest hij genoegen nemen met een tiende stek. Naast het feit dat Verstappens kansen op een vijfde wereldtitel nu enorm zijn verkleind (al dan niet verdwenen), is er nog een groot nadeel voor de Nederlander.
Hij heeft namelijk drie strafpunten op zijn superlicentie gekregen voor het akkefietje met Russell. Hierdoor staat de Nederlander nu op elf van de toegestane twaalf punten. Met andere woorden: gaat Verstappen nog eens de fout in en krijgt hij daarvoor een strafpunt van de FIA, dan moet hij één race langs de kant zitten.
Lees ook
George Russell haalt hard uit naar Max Verstappen na crash in Spanje
Nico Rosberg: 'Max Verstappen had gediskwalificeerd moeten worden in GP Spanje'
Crashte Max Verstappen opzettelijk met George Russell? Red Bull-coureur geeft opvallend antwoord
FIA heeft goed nieuws voor Verstappen
Echter, er is ook een lichtpuntje voor Verstappen. Zijn eerdere aanvaring met Russell in bocht 1 werd namelijk ook onderzocht door de FIA. Aanvankelijk werd gedacht dat Verstappen buiten de baan was gegaan en daar een voordeel uit had gehaald, maar de stewards besloten na de race dat er geen verdere actie ondernomen hoeft te worden. Verstappen krijgt dus geen extra straf voor zijn akkefietje met Russell in de eerste bocht.
"De Stewards bekeken de gegevens van het positionerings- en signaleringssysteem, videobeelden, timing en videobeelden van de auto. Auto 63 probeerde Auto 1 aan de binnenkant van bocht 1 in te halen. Terwijl de vooras van Auto 63 zich voor de spiegel van Auto 1 bevond bij de apex, verloor de bestuurder van Auto 63 tijdelijk de controle over de auto en kwam in botsing met Auto 1, waardoor deze wijd op de vluchtstrook terechtkwam", tekenden de stewards op.
"Auto 1 kwam weer op de baan in bocht 3 voor Auto 63. Aangezien de reden dat Auto 1 van de baan werd gedrukt het verlies van controle en het daaruit voortvloeiende contact door Auto 63 was, heeft Auto 1 de baan niet opzettelijk verlaten. We ondernamen dan ook geen verdere actie", aldus de stewards.

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties