De Formule 1 kijkt naar mogelijkheden om de kijkers thuis van een nieuw uniek kijkje in de sport te voorzien. In een recente video van Red Bull werd er een drone gebruikt die tot wel 300 kilometer per uur kon bereiken en de Formule 1-organisatie kijkt naar mogelijkheden om soortgelijke drones in te zetten.
In de video in kwestie neemt oud-coureur David Coultard het als eerste op tegen de drone, maar al snel wordt duidelijk dat Coulthards wagen, de allereerste F1-bolide van Red Bull, niet is opgewassen tegen de snelheid van de Red Bull Drone 1, zoals de drone door het leven gaat.
Na Coulthard neemt Max Verstappen het op tegen de drone. Dit maal met recentere Formule 1-technologie, namelijk de RB20, en niet in een rechte lijn. Het circuit van Silverstone vormt namelijk het toneel voor de strijd tussen Verstappen RB20 en de Red Bull Drone 1.
De gehele video is via deze link te bekijken.
Interesse te over, maar
Vanuit de Formule 1 kwam er al gelijk interesse naar de technologie waar Red Bull samen met Dutch Drone Gods, het bedrijf achter de drone, gebruik van maakte. In gesprek met Motorsport.com spreekt Dean Locke, Director of Media and Broadcast bij de Formule 1, over de interesse naar de drone en de daarbij horende uitdagingen.
"Het is echt interessant wat ze ermee gedaan hebben," begint Locke. "Maar het was een privétest en zij hoeven zich niet aan 90% van de regels te houden waar wij ons aan moeten houden. We praten met ze (over de drone, red.). Is het iets wat we kunnen gaan gebruiken?"
"De drone is heel erg snel, maar je kunt niet over een menigte heen vliegen en je kunt de baan niet oversteken. Bovendien heeft de drone geen bewegende kop, dus het moet de auto volgen of opzij gaan. Het is dus eigenlijk best lastig om de drone goed te gebruiken."
Gevaren bij gebruik
Locke gaat later nog verder in op de gevaren van de drone. "De drone is geweldig voor sommige sporten, maar voor ons is het nog steeds een hele uitdaging. De snelheid van de auto's is nog steeds belachelijk hoog en we hebben evenementen waar in een weekend meer dan 400.000 mensen op af komen. Dus niet over mensenmassa's heen vliegen wordt heel moeilijk."
"We werken eraan en we hadden een vergadering met de FIA om een aantal dingen te bespreken. We zijn ook bezig met niet alleen de snelheid van de drones, maar ook hoe licht we ze kunnen maken? Kunnen we bijvoorbeeld een hele kleine drone maken? Dus als hij valt, richt hij heel, heel weinig schade aan, in tegenstelling tot de bedrijven die ons altijd benaderen met van die enorme dingen."
Volgens Locke zouden er twee circuits zijn waarop de drone zou kunnen worden gebruikt. "Er zijn circuits waar de drone zou kunnen worden gebruikt, zoals de lange rechte stukken in China en in Austin. Er zijn dus een aantal gebieden waar we met hen (Red Bull, red.) over willen praten," aldus Locke.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties