Onlangs kwam er een rapport naar buiten dat claimde dat de Formule 1 momenteel in een 'social media crisis' verkeert. De reden daarvoor zou de dominantie van Max Verstappen en Red Bull zijn. Nu heeft de Formule 1 dit rapport echter gepareerd met nieuwe data.
Uit een rapport van Buzz Radar blijkt dat de Formule 1 dit jaar een flinke daling in de hoeveelheid verkeer op sociale media heeft meegemaakt. Wanneer de data van dit jaar namelijk wordt vergeleken met dezelfde periode afgelopen seizoen (januari tot en met mei), dan blijkt dat er dit seizoen ruim 70% minder verkeer is dan een jaar geleden.
Verder heeft de sport in de eerste vijf maanden van 2023 ruim 46% minder nieuwe volgers weten te vergaren ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Ook is er ruim 64% minder bereik ten opzichte van de eerste vijf maanden van afgelopen seizoen.
Oorzaak
Maar hoe kan het dat de sport ineens zo'n dip meemaakt? Dat is volgens Buzz Radar toe te schrijven aan de dominantie van Verstappen en Red Bull. Of zoals het medium het zegt 'single team domination'. In de afgelopen twaalf maanden werden er slechte twee races niet gewonnen door Red Bull.
Dat er tijdens een dominante periode minder verkeer is in de Formule 1, is echter geen nieuw iets. Toen Mercedes-coureur Lewis Hamilton tussen 2018 en 2020 domineerde, zag de Formule 1 haar internetverkeer namelijk ook drastisch kelderen.
Nieuwe data
De Formule 1 houdt er echter andere data op na. Via RacingNews365 claimt de sport zelf namelijk dat de officiële Formule 1-kanalen op sociale media een groei hebben doorgemaakt die 757% hoger is dan de groei die Buzz Radar zelf claimt (3,7 miljoen nieuwe volgers).
Daarnaast zou de Formule 1 op sociale media op de tweede plek staan als het gaat om de toegenomen hoeveelheid interacties in het eerste kwartaal van dit seizoen. Enkel de hoogste Spaanse voetbalcompetitie, La Liga, scoort daarin hoger dan de Formule 1.
Grote groei
Ondanks de negatieve lading die het rapport van Buzz Radar met zich meebrengt, wist het rapport ook iets positiefs te melden. De Formule 1 heeft haar publiek namelijk immens weten te laten groeien in de afgelopen tien jaar. Zo sterk zelfs dat er slechts twee sportevenementen boven de Formule 1 staan.
Dat zijn de Indian Premier League (groei van 208%) en de UEFA Champions League (groei van 112%). De Formule 1 maakte in de afgelopen tien jaar een groei van 80% mee. Concluderend valt er uit het rapport op te maken dat de Formule 1 een van de snelst groeiende sociale kanalen van alle grote sporten is, ondanks de huidige dominantie van Verstappen en Red Bull.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties