F1 Nieuws

Olav Mol beweert dat Red Bull in Azerbeidzjan met flexibele voorvleugel rijdt: 'Dit hadden ze in Monza niet'

Olav Mol beweert dat Red Bull in Azerbeidzjan met flexibele voorvleugel rijdt: 'Dit hadden ze in Monza niet'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Olav Mol beweert dat Red Bull in Azerbeidzjan met flexibele voorvleugel rijdt: 'Dit hadden ze in Monza niet'

Olav Mol beweert dat Red Bull in Azerbeidzjan met flexibele voorvleugel rijdt: 'Dit hadden ze in Monza niet'
Red Bull Content Pool

Volgens Olav Mol heeft Red Bull Racing een duidelijke beslissing genomen, nadat zij in Italië van de FIA te horen hebben gekregen dat de voorvleugels van McLaren en Mercedes legaal zijn. Samen met Ferrari heeft Red Bull de FIA om opheldering gevraagd over de doorbuigende vleugels van zowel McLaren als Mercedes, die volgens Christian Horner en Fred Vasseur op illegale wijze een voordeel wisten te behalen op het circuit.

Red Bull en Ferrari wilden van de FIA weten of deze vleugels van hun concurrenten nou legaal of illegaal waren, aangezien ze aan de hand van het regelboek niet veel wijzer werden. Uiteindelijk besloot het bestuursorgaan om het protest van de teams naast zich neer te leggen en de voorvleugels toe te staan. Daarna maakte Horner in Azerbeidzjan al duidelijk dat Red Bull nu met eenzelfde soort vleugel op de proppen zal komen, maar volgens Olav Mol heeft Max Verstappen deze nieuwe vleugel al op zijn auto zitten.

Tijdens de nabeschouwing van de kwalificatie op Ziggo Sport haalt de commentator de on-board beelden van de RB20 van Max Verstappen naar voren, waarin te zien is dat ook de vleugel van de Nederlander inmiddels wat doorbuigt op hoge snelheid. Mol is van mening dat dit in Italië niet het geval was, waardoor hij maar één conclusie kan trekken: Verstappen kan vanaf deze race gebruik maken van de flexibele voorvleugel waar Lando Norris al weken van kan profiteren.

"In Monza hebben we dat hele verhaal gehad waarbij de FIA zei dat de voorvleugels van McLaren en Mercedes legaal waren. Je zag daar al duidelijk dat de vleugel doorbogen, maar de FIA heeft aangegeven dat ze in België hebben gemeten dat alles in orde was. Bij Red Bull had men toen al het idee dat, als dit goedgekeurd zou worden, zij ook zo'n vleugel zouden nemen. En die hebben ze er al gewoon opzitten", zegt Mol.

Camerabeelden uit kwalificatie

Uit de kwalificatie op het Baku City Circuit, waar Max Verstappen als zesde eindigde, heeft Mol wat camerabeelden gehaald. Daarop is volgens de commentator te zien dat Verstappen nu ook een doorbuigende vleugel op zijn auto heeft zitten.

"Dit hadden ze in Monza nog niet hoor. Daar ben ik honderd procent zeker van. Die beelden hebben we toen ook gezien." Maar Mol denkt overigens dat dit geen nieuwe vleugel is van Red Bull. Deze hebben ze eerder in het seizoen al gebruikt, maar uit angst voor een straf van de FIA is het in België van de auto gehaald.

"Ze hebben deze onderdelen dus gewoon opnieuw uit de kast gehaald. Ze gaan in beide kampioenschappen aan de leiding, dus ze wilden geen enkel risico nemen. In België hadden ze een stevige voorvleugel, maar toen ze hoorden dat de lossere vleugels van McLaren en Mercedes werden goedgekeurd, hebben ze gezegd: dan plakken we de oude er weer op!"

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties