Tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië had Max Verstappen het eerste deel van een grotere update op zijn auto zitten. De RB21 van de Nederlander was daarmee sneller dan men had verwacht, waarbij hij op zondag zelfs de beschikking had over de beste auto van het veld, als we kijken naar de gemiddelde rondetijd.
Het is dan ook niet gek dat Verstappen zo kwaad was na de race in Jeddah, waar hij een vijf seconden straf ontving voor het afsnijden van de eerste bocht. De Nederlander leek het even aan de stok te hebben met FIA-president Mohammed Ben Sulayem, maar was ook gewoon nijdig, omdat hij de snelheid had om op eigen kracht te winnen - voor de tweede keer dit seizoen.
In gesprek met Motorsport.com kijkt Helmut Marko terug op deze straf voor Verstappen, die ook de mogelijkheid had om de positie direct terug te geven aan Piastri, waardoor hij wellicht later in de race een inhaalactie had kunnen wagen op de Australiër. Maar volgens Marko was het pakken van de straf voordeliger dan het rijden in de vuile lucht van Piastri.
"Inhalen was bijna onmogelijk; we zagen meer kansen met pitstops en in het verkeer komen, dus dat hebben we overwogen. Voor ons bood het meer kansen als we buiten bleven", zegt Marko. Als de Oostenrijker de vraag krijgt of de straf ervoor heeft gezorgd dat Verstappen de overwinning misliep, zegt hij zonder twijfel: "Ja. Max had de snelheid en het positieve is dat onze banden zich heel goed gedroegen, we hadden geen degradatie."
Positief verrast
De Red Bull-adviseur geeft aan dat hij positief verrast was door deze ontwikkeling. Dat de RB21 over één ronde wat snelheid heeft was al wel duidelijk, maar in de races vielen ze vaak weg tegenover de McLarens. Echter was dat in Jeddah totaal niet het geval, wat voor Marko een signaal is dat het team de problemen langzaamaan begint te begrijpen én op te lossen.
"We waren verrast, maar positief verrast - en dat op zowel de medium als de harde band. Vergeleken met Bahrein hebben we veel vooruitgang geboekt, maar dit circuit ligt ons ook beter - snellere bochten enzovoort. We gaan vooruit en krijgen een auto die voorspelbaarder is en ook in een breder venster werkt."
Lees ook
Lando Norris is van mening dat Oscar Piastri de leiding in het kampioenschap niet aan zichzelf te danken heeft
Het is crisis bij Aston Martin: teken aan de wand voor Max Verstappen?
In Imola vechten met McLaren?
Tijdens de race in Saoedi-Arabië had Verstappen het eerste deel van een groter updatepakket op zijn auto zitten, waarna hij in Miami nog wat nieuwe onderdelen krijgt en in Imola dit pakket compleet gemaakt wordt. Volgens Marko zal de GP van Emilia-Romagna een mooie race worden voor Max, als de auto zich blijft gedragen als het in Jeddah deed...
"We zullen kleine stapjes maken en ik denk dat we rond Imola in een positie moeten zijn dat we ook de snelheid hebben om de McLarens te verslaan."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties