Voor Red Bull Racing is de regelwijziging die de FIA doorvoert in China zeer positief. Het team uit Milton Keynes wist in Australië een tweede plaats te behalen met Max Verstappen, maar zag tijdens de race dat de McLaren MCL39 op dit moment geen match is voor de auto van Verstappen.
Ook in China is McLaren tot op een heden een maatje te groot voor het team van Verstappen, maar Red Bull heeft in ieder geval één positief aspect kunnen ontdekken in Shanghai: de FIA heeft eindelijk naar hun zorgen geluisterd. Al maanden klaagt Red Bull over de doorbuigende vleugels van de concurrenten, maar het heeft even geduurd voor de FIA ook daadwerkelijk actie ondernam.
Tijdens de negende race van het 2025 Formule 1-seizoen zullen de tests voor de voorvleugels een stuk strenger gemaakt worden, waarmee het bestuursorgaan hoopt dat het flexi-wing debacle eindelijk wordt opgelost. Echter kwam er in de tussentijd weer een nieuw probleem bij: ook de achtervleugels bewogen bij een aantal teams te veel, in de ogen van de FIA.
Daardoor heeft de FIA in China een regelwijziging geïntroduceerd, waarbij de speling van de slot gap op de achtervleugel met 75% verminderd werd. Volgens de getroffen teams zal dit niks veranderen aan hun achtervleugels, maar Red Bull denkt dat het zeker invloed gaat hebben op de pikorde.
Lees ook
Christian Horner onthult extreme veranderingen aan RB21 Max Verstappen
Stewards sparen Red Bull en McLaren na overtreding tijdens Grand Prix-weekend in China
Red Bull beter door aanpassingen FIA
Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull Racing, heeft bij The-Race namelijk aangegeven dat zijn team ervan profiteert als de FIA strenger controleert op het doorbuigen van de voor- en achtervleugels. De auto van Max Verstappen weet namelijk op een bepaalde manier de juiste balans te creëeren, maar de andere teams hebben Red Bull ingehaald, omdat de flexibele vleugels een betere balans kunnen brengen in de auto's.
Als deze flexibele vleugels niet meer welkom zijn in de Formule 1, zal dat Red Bull zeker en vast gaan helpen, weet Waché te melden: "We hadden een ander aspect van de auto waardoor we de auto opnieuw in balans konden brengen. Daar hebben we twee jaar van geprofiteerd."
“De anderen introduceerden deze voorvleugeldeflectie om de auto te kunnen balanceren en wat dat betreft liggen ze nu voor op ons. Wij konden de auto op een andere manier uitbalanceren, terwijl de andere teams voorvleugelbuiging gebruikten", aldus de Fransman.
Ook een andere medewerker van Red Bull heeft duidelijk gemaakt dat het Oostenrijkse team gaat profiteren van de regelwijzigingen vanuit de FIA. Diegene liet aan The-Race het volgende weten: "Hoe stijver de vleugels worden, hoe beter het is voor ons.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties