Bij Red Bull Racing is men nog altijd diep onder de indruk van de prestaties van McLaren. Met de MCL39 een dominante auto hebben geproduceerd, welke vooral tijdens de races tot leven komt. Maar wat is nou het grote geheim van het Britse team, waardoor zij onverslaanbaar zijn op het moment?
Toen het team van Max Verstappen dominant was ging het telkens over de vloer en vooral de achterophanging, die bij Red Bull vele malen beter was dan bij de rest van het veld. Het duurde jaren voor andere teams doorhadden wat de Oostenrijkse renstal nou precies deed waardoor Verstappen zo ver voor iedereen uitreed, maar toen dat eenmaal duidelijk was, kwamen ze allemaal snel dichter bij Verstappen en co.
Red Bull hoopt dat dit nu ook gaat gebeuren met McLaren. Het team uit Woking is op dit moment dominant en er zijn wat twijfels over wat McLaren nu écht dominant maakt. Men weet inmiddels dat het komt omdat de MCL39 de banden op de juiste temperatuur houdt en niet laat oververhitten, maar hoe kunnen zij dat als enige team op de grid voor elkaar krijgen?
Water in banden?
De eerste verdenking vanuit Red Bull was dat McLaren water in de banden gebruikte - iets waar Zak Brown vorig weekend een grap over maakte. Door de FIA werd dit onderzocht, waarna zij konden vaststellen dat er niks illegaals plaatsvond in de banden van de McLaren-bolide. Hierdoor verplaatste Red Bull zich naar de remmen van McLaren, die ook erg inventief zijn.
Het remsysteem van het Britse team is ontzettend geavanceerd en erg lastig na te maken, omdat hier normaliter een remkorf omheen zit. Echter zit daaronder een geweldige innovatie, ontwikkeld door McLaren, die ervoor zou zorgen dat de Pirelli-banden niet oververhitten. Ook Red Bull zou dit willen bewerkstelligen en daarvoor heeft het team mogelijk een oplossing bedacht.
Lees ook
Max Verstappen is een prooi voor Lando Norris: 'Wat ik kan doen is beter dan wat hij kan'
Toto Wolff draait 180 graden over 2026-motoren: horror-scenario op de loer voor Formule 1?
Geheime update
Volgens het Italiaanse AutoRacer, normaliter héél betrouwbaar als het gaat om nieuws uit de paddock, gaat Red Bull een 'make or break' update introduceren in Imola, tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Het team van Max Verstappen zou het remsysteem van de McLaren MCL39 nauwkeurig bestudeerd hebben en in het geheim een kopie van dat ontwerp gemaakt.
In Imola, en de races daarna, zou Red Bull een eigen versie van dat systeem naar de RB21 willen brengen, zodat zij - net als McLaren - de temperatuur in het rubber van Pirelli kunnen controleren. Mogelijk brengt dat Verstappen dichter bij Oscar Piastri en Lando Norris, waardoor hij weer mee kan doen om de titel...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties