Vlak voor het overlijden van Dietrich Mateschitz gaf de Oostenrijker nog zijn jawoord aan Red Bull Racing, voor het bouwen van een nieuwe windtunnel. De oprichter en mede-eigenaar van Red Bull ging hiermee akkoord met een uitgave van 50 miljoen euro, wat een zéér welkom geschenk was voor het team van Max Verstappen.
Red Bull Racing moet het nu namelijk nog doen met een windtunnel uit de Koude Oorlog, die vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog is gebouwd door het Britse Ministerie van Defensie. Sinds 2005 gebruikt Red Bull Racing de windtunnel in Milton Keynes, maar doordat het pand zo verouderd is, geeft dit veel problemen.
De windtunnel is minder betrouwbaar dan die van o.a. Mercedes en Ferrari én het duurt langer voor die warm is, wat meer energiekosten met zich meebrengt en dus minder bestedingsruimte in het budgetplafond. Daarnaast kreeg Red Bull ook nog eens een straf van de FIA - voor het overschrijden van de budget cap - waardoor ze in 2023 10% minder tijd door mogen brengen in de windtunnel.
Nieuwe windtunnel staat er binnen drie jaar
Maar 2023 zal ook direct één van de laatste jaren zijn waarin Red Bull gebruik maakt van die windtunnel. De bouw van de nieuwe windtunnel is inmiddels in volle gang, mede dankzij het jawoord van Mateschitz. Het gebouw, waar de tunnel is wordt getekend, staat inmiddels al.
"Het gebouw staat er al. De windtunnel wordt hier in getekend. Het duurt waarschijnlijk nog twee tot drie jaar voordat alles klaar is voor gebruik", aldus Marko. "Wat eigenlijk te idioot voor woorden is", zo laat de Oostenrijker verder nog weten. De nieuwe windtunnel gaat zo'n 50 miljoen euro kosten, terwijl teams steeds meer gebruik maken van computersimulaties. Maar niet alle teams konden het eens worden over een verbod op windtunnels, waardoor Red Bull de portemonnee mag trekken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties