Red Bull Racing heeft van de FIA te horen gekregen dat de auto van Max Verstappen en Sergio Pérez aangepast moet worden, nadat duidelijk werd dat het Oostenrijkse team op een andere manier de 'bib' kon bereiken onder de bolide. Het voorste deel van de plank is door de andere teams alleen via de buitenkant van de auto te verstellen, terwijl Red Bull dat vanuit de cockpit kan.
Tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten werd duidelijk dat Red Bull Racing op een slimme manier de onderkant van de RB20 kon bereiken, waarmee ze de rijhoogte van de auto konden aanpassen. Op zich klinkt dat niet heel dramatisch, maar volgens de rivalen deed Red Bull dat onder parc fermé-omstandigheden en dat verandert de zaak.
Als de auto's onder parc fermé zijn, mogen deze niet meer aangepast worden. Vooral McLaren, titelrivaal van Red Bull, heeft het gevoel dat dit bij het team uit Milton Keynes wel gebeurde, waardoor zij naar de FIA zijn gestapt. Het bestuursorgaan heeft het Red Bull in Singapore duidelijk gemaakt dat áls zij gebruik maakten van een dergelijk systeem, ze daar per direct mee moesten stoppen. In Austin bevestigde het team dat ze dit onderdeel inderdaad op de auto hadden zitten.
Volgens goed ingevoerde bronnen moet Red Bull voor de Grand Prix van Brazilië een andere oplossing hebben gevonden voor het bereiken van de 'bib', waardoor het team van Max Verstappen zich nu op meerdere vlakken moet gaan focussen, terwijl ze al genoeg zorgen hebben met het ontwikkelen van de RB20. Maar dat is volgens Zak Brown niet meer dan terecht.
Lees ook
McLaren-coureur denkt het zijne van 'illegale' Red Bull-innovatie: 'Duidelijke overtreding van de regels'
Uitgelegd: hoe de 'illegale' innovatie van Red Bull in zijn werk gaat
Brown hoopt op grote consequenties voor Red Bull
De Amerikaan, CEO van McLaren Racing, laat aan Sky Sports weten dat hij van mening is dat Red Bull Racing de regels overtreden heeft. Brown vindt de regels omtrent parc fermé zéér duidelijk en erg belangrijk en dat Red Bull deze - in zijn ogen - overtreden heeft, is dan ook reden voor een fikse straf.
"Ik ben erg blij dat de FIA ermee bezig is. Ik denk dat het een zeer grondig onderzoek moet worden, want als je je auto aanraakt vanuit prestatieoogpunt in parc fermé, dan is dat een zwart-wit materiële, substantiële overtreding - die gepaard zou moeten gaan met enorme consequenties. Je auto aanraken na parc ferme is hoogst illegaal volgens de regels. Dus ik denk dat de FIA tot op de bodem moet uitzoeken: waren ze dat wel, waren ze dat niet?", aldus Brown.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties