Dat Max Verstappen op Circuit Zandvoort compleet kansloos was voor de overwinning had volgens Christian Horner ook deels te maken met de afstelling van zijn RB20. De Limburger ging in zijn thuisrace even aan de leiding, nadat hij Lando Norris bij de start inhaalde, maar moest deze positie al snel weer afstaan, toen bleek dat de McLaren van Norris velen malen sneller was dan de auto van Max.
Dat was een pijnlijke gewaarwording voor de Nederlandse fans, die allemaal naar Zandvoort waren afgereisd om Verstappen zijn vierde Dutch GP-zege te zien pakken, maar dat liep anders af dan ze van tevoren hadden gehoopt. Echter is er bij Red Bull, het team van Max, niet alleen pessimisme te vinden na de nederlaag op Zandvoort. Volgens Christian Horner heeft de Oostenrijkse renstal namelijk goede informatie weten te verzamelen tijdens de race.
Sergio Pérez en Max Verstappen reden op de zondag namelijk met verschillende afstellingen en zelfs met verschillende onderdelen op hun auto's, om te ontdekken of het team ergens een fout heeft gemaakt met de ontwikkeling van de RB20. Tijdens dat experiment is duidelijk geworden dat de onderdelen op de auto van Pérez beter werkten dan die Verstappen gebruikte.
"Ik denk dat we dit weekend met de auto's in verschillende specificaties hebben gereden en ik denk dat dat ons heel wat waardevolle informatie heeft opgeleverd", liet Horner weten aan Motorsportweek. "Ik denk dat de feedback van de coureurs daar ook heel positief over is, als het gaat om wat ze voelen bij de verschillende set-ups. Hopelijk geeft het nu een echte richting aan voor de engineeringgroep."
"Ik denk dat het duidelijk was dat Checo's racepakket de beste van de twee was. Maar we hebben nu natuurlijk 72 ronden aan data en veel over twee verschillende bandencompounds om die info te vergelijken."
Lees ook
Jos Verstappen weet reden voor terugval Red Bull: 'Daar ben ik erg ongelukkig mee'
Max Verstappen bevestigt vermoedens Martin Brundle: 'Dat wist ik al'
Red Bull nam risico
En naast het feit dat Verstappen en Pérez verschillende onderdelen gebruikten, reed Verstappen ook nog eens met een hele andere achtervleugel dan Checo. Volgens Horner kwam dit doordat het team weinig kon oefenen in de vrije trainingen en verwacht had dat het later in het weekend zou gaan regenen. Hierdoor moest het team risico's nemen, welke uiteindelijk verkeerd uitpakten.
"Het zorgde ervoor dat we risico's namen", zegt Horner op de vraag of de regen invloed heeft gehad op de prestaties van Verstappen. "Achteraf gezien hadden we waarschijnlijk niet zoveel downforce gebruikt als we erop hadden gezet, dan hadden we meer kennis gehad over de lange afstand. Maar het is voor iedereen hetzelfde."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties