F1 Nieuws

'Red Bull Powertrains heeft voormalig directeur Mercedes HPP gepolst'

'Red Bull Powertrains heeft voormalig directeur Mercedes HPP gepolst'
©Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

'Red Bull Powertrains heeft voormalig directeur Mercedes HPP gepolst'

'Red Bull Powertrains heeft voormalig directeur Mercedes HPP gepolst'
©Mercedes F1 Media

Tussen 2014 en 2020 was Mercedes oppermachtig en dominant in de Formule 1. Dit had het team uit Brackley vooral te danken aan het motorvoordeel wat het had tegenover van de rest van het veld.

Vooral de eerste paar seizoenen waren de zilveren pijlen vele malen sterker dan welk ander team dan ook. Voormalig uitvoerend directeur van Mercedes, Paddy Lowe, heeft zelfs toegegeven dat de motoren uit Brixworth in 2014 voor de helft werden teruggeschroefd, omdat Mercedes bang was dat de FIA anders zou optreden en een regelwijziging zou introduceren.

De man die hoofdverantwoordelijk was voor deze motoren is Andy Cowell. De Brit werd in 2013 de directeur van Mercedes High Power Performance en leverde met zijn team de motoren waarmee Mercedes twaalf kampioenschappen behaalde in zes jaar tijd.

Cowell gepolst door Red Bull Powertrains

In juni van 2020 verliet Cowell Mercedes omdat hij klaar was met de koningsklasse van de autosport. Sinds zijn vertrek heeft Mercedes nog maar één titel gepakt en dat had Red Bull Racing ook door. Het Oostenrijkse team gaat vanaf 2026 zelf motoren leveren en daarvoor heeft het al veel personeel weggesnoept bij de huidige motorontwikkelaars in de Formule 1.

Helmut Marko laat aan Motorsport.com weten dat ook Andy Cowell is gepolst, maar dat hij nog altijd geen interesse heeft in een terugkeer in de Formule 1.

"De werving van personeel verloopt goed. We hebben nog niet het optimale personeelsniveau, maar we zijn er niet ver vandaan", begint Marko, die daarna toegeeft Cowell te hebben benaderd.

"Andy Cowell is een Engelsman en woont niet ver van Milton Keynes (fabriek Red Bull, red.). Natuurlijk hebben wij met hem gesproken, maar hij heeft interesses die in een andere richting liggen."

Audi een extra concurrent

Overigens laat Marko weten dat Red Bull Powertrains nog niet op het optimale personeelsniveau zit door de komst van Audi. De Duitse fabrikant maakt vanaf 2026 zijn intrede in de Formule 1 met Sauber en is daarvoor ook personeel aan het werven.

"Natuurlijk is er een nieuwe concurrent verschenen en dit heeft de stroperij verder doen toenemen", aldus de Red Bull-adviseur.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties