Aankomend seizoen gaat de Formule 1 drastisch veranderen. Zo komen er kleinere, lichtere, smallere auto's met een compleet nieuwe motorformule (50/50-verdeling tussen verbrandingsmotor en batterij). Daarnaast komt het DRS-systeem te verdwijnen, moeten de teams gebruik maken van 100% duurzame brandstof én komt er een elfde team bij op de grid. Een goede voorbereiding is dus van groot belang.
En dat is nou net waar teams als Cadillac, Alpine, Audi (voorheen Sauber/Stake) en Haas een groot voordeel hebben ten opzichte van de teams bovenin het veld. In Abu Dhabi wist het team van McLaren bijvoorbeeld de beide wereldkampioenschappen te winnen en daarmee voor het eerst sinds 2008 weer een rijderskampioenschap af te leveren, terwijl Alpine een dramatisch jaar beleefde. Fun fact: in 2008 was de wereldkampioen net zoals Lando Norris ook een Brit (Lewis Hamilton).
Lees ook
Video: Max Verstappen komt met speciale boodschap voor Lando Norris tijdens FIA-prijzengala
Lando Norris krijgt fikse boete van FIA-president tijdens FIA-prijzengala: 'Ik kan het betalen'
Martin Brundle schrok van Red Bull in Abu Dhabi: 'Smerig...'
Nadeel voor McLaren in eerste helft 2026
Hoewel een dubbele wereldtitel hetgeen is waar iedere renstal van droomt, brengt het ook nadelen met zich mee met het oog op het aankomende seizoen. Zo heeft McLaren verreweg de minste testtijd van iedereen in de eerste helft van 2026.
Vergeleken met het team van Red Bull Racing, de grootste concurrent van McLaren afgelopen seizoen en het team dat op de derde plaats eindigde in het constructeurskampioenschap, heeft McLaren maar liefst 32 runs in de windtunnel minder dan de renstal van Max Verstappen. Kijkend naar het aantal CFD-tests van McLaren, dan heeft de papaya-oranje formatie er maar liefst 200 minder dan Red Bull Racing.
Check de rest van de verschillen in de tabel hieronder:
| Testtijd van Formule 1-teams in eerste helft van 2026 | |||
| Positie in 2025-kampioenschap | Deel van toegestane tijd | Runs in windtunnel | CFD-tests (Computational Fluid Dynamics) |
| 1. McLaren | 70% | 224 | 1.400 |
| 2. Mercedes | 75% | 240 | 1.500 |
| 3. Red Bull Racing | 80% | 256 | 1.600 |
| 4. Ferrari | 85% | 272 | 1.700 |
| 5. Williams | 90% | 288 | 1.800 |
| 6. Racing Bulls | 95% | 304 | 1.900 |
| 7. Aston Martin | 100% | 320 | 2.000 |
| 8. Haas | 105% | 336 | 2.100 |
| 9. Audi | 110% | 352 | 2.200 |
| 10. Alpine | 115% | 368 | 2.300 |
| Cadillac | 115% | 368 | 2.300 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties